Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Nuolen nokin tiukkuus?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Juha



Liittynyt: 29 Kes 2010
Viestejä: 1014
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 27.07.2010 14:25    Viestin aihe: Nuolen nokin tiukkuus? Vastaa lainaamalla viestiä

Hep!

Nyrkkisääntönä lienee että nuolen nokin tulisi olla sen verran tiukka että kun sen asettaa jänteelle niin nuoli roikkuu jänteestä ja jos vähän jänteeseen napsauttaa niin nuolen tulisi tippua. Teettekö te omiin nuoliinne nokit tätä periaatetta seuraten? Mulla on osassa nuolia hieman väljempi nokki, eli nuoli ei kyllä roiku kiinni jänteestä. Vaikuttaakohan tuollainen kovin negatiivisesti ammuntaan ja nuolen lento yms ominaisuuksiin?

Miten asian näkisitte / onko kokemusta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
woodcutter



Liittynyt: 10 Syy 2009
Viestejä: 167
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 27.07.2010 16:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei nokkiuran väljyys vaikuta osumatarkkuuteen.
Mutta jos ura on liian tiukka niin se kyllä vaikuttaa nuolen lähtöön.
Sen huomaa aina kun tekee uuden setin nuolia niin joukkoon mahtuu aina joku nuoli jossa on liian tiukka ura.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 27.07.2010 17:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Löysä nokkikin voi vaikuttaa osumatarkkuuteen. Jos ampuu klassisella kolmen sormen otteella, niin joutuu pitelemään nuolta jänteellä sormien välissä. Tämä taas saa sormet litistymään jänteen ja nuolenpään väliin. Tuntuu kurjalta ja tekee laukaisusta kehnon.
Hommasta tulee vielä ikävämpää, jopa vaarallista, jos nuoli tippuu jänteeltä kesken vedon.

Itse olen tyytyväinen nokin tiukkuuteen jos se lähtee jänteeltä parin-kolmen sentin vedolla. Liian väljiksi kuluneita nokkeja olen joskus tiukentanut tipalla geelimäistä pikaliimaa tai epoksia. Jännettäkin voi paksuntaa sijoittamalla pari lisälankaa keskipunoksen alle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannu



Liittynyt: 28 Maa 2009
Viestejä: 126
Paikkakunta: Jkl

LähetäLähetetty: 27.07.2010 17:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos on liiiian löysä nokki, voi käydä, kuten minulle: Laukaisu ja jousi tärähtää pahasti, jänne lyö käteen (en käytä rannesuojaa) ja nuoli lepää jaloissa... Sad

Kannataa siis tehdä sellainen, että nuoli ei putoa itsekseen jänteeltä..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 27.07.2010 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Löysien nokkien kanssa menee hermot. Joutuu koko ajan tarkkailemaan, onko nuoli jänteellä paikallaan vai liukunut muualle. Jos on, nuoli lähtee ihan eri lailla kuin piti. Missattuja riistalaukauksia tiedossa.

Liian tiukka nokki puolestaan saattaa haljeta laukaisussa. Nokkien trimmaaminen just sopiviksi on pikku homma eli halpa vakuutus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 27.07.2010 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen käyttänyt aina normaaleja primitiivisiä löysiä nokkeja, enkä ole huomannut niihin liittyvän mitään ongelmia. En pidä nokeista, joita täytyy erityisesti asetella jänteelle. Eteläisten tasankojen V-nokki on meikäläisen juttu. Hyvin ohuen jänteen kanssa ongelmia saattaisi ehkä olla, mutta en käytä ohuita jänteitä. Olen primitiivien ja Hillin ja Bearin kanssa samaa mieltä siitä, että jänteen täytyy olla suhteellisen paksu, ettei se ole alituisessa katkeamisvaarassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha



Liittynyt: 29 Kes 2010
Viestejä: 1014
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 28.07.2010 09:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitänee napata näistä kommenteista jokin ns keskiarvo ja lähtee hakeen sitä "omaa" nokkia vaan sitten. Itselläni on yksi setti nuolia joissa on väljä nokki, mutta yhtyisin siihen että suht paksulla jänteellä ammuttaessa tuo yhdistelmä tuntus toimivan suht hyvin. Mulla on 12 säikeinen jänne tossa 40 paunasessa jousessa. Toisaalta taas 20 paunasessa on tiukempaan punottu jänne joka on näin ollen ohuempi ja sillä tuntuupi paremmalta ammuskella hieman tiukempinokkista nuolta, sellaista joka liikkuu jänteen mukana sitä vedettäessä.

Kiitos taas kommenteista, näin se alkaa peruskuva hahmottuu jousen ja nuolien osalta tällekkin takapihantarzanille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 28.07.2010 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edellä tulikin jo kaikki oleellinen. Liian tiukka on konstikas ja liian löysä ei pysy. Löysää tulee "puristettua" sormien väliin ja jännekulman jyrkkeneminen lisää painetta -> sormiin sattuu ja laukaisuvirheitä tulee.

Löysän nokin dippaus lakkapurkissa ja kuivaus nokki alas päin tiukentaa nokkia hetkeksi kunnes lakkaus kuluu veks. Epoksi lienee kulutuskestävämpää.

Yhtenä kikkana vaihtelevaan nokkikireyteen olen käyttänyt nokinpaikan vahvistuspunoksen tekemistä hieman alaspäin paksunevaksi. Nokinpaikka ei juurikaan muutu vaikka nuolta painaakin pari milliä alemmaksi.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kiul



Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 422

LähetäLähetetty: 31.07.2010 00:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Löysä nokki voi aiheuttaa yllätyksen, jos jostain syystä joutuu ns. 'purkamaan' vedon ja vetää sitten uudestaan irottamatta otetta nuolesta. Purkutilanteessa nuoli pyrkii hieman liikkumaan 'ulos' jänteestä ja uudessa vedossa nuoli on sormien välissä, mutta irti jänteeltä. Seurauksena voi olla 'yllätys'. Konkarit asian tietävät ja tunnistavat, mutta muut asian joutuvat opettelemaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 31.07.2010 00:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on ollut yllätyksiä liian matalista nokeista, olen saanut niistä kai jonkun fobian, siksi pyrin tekemään nokeistani tarpeeksi syviä, tosin, ne aivan liian matalat nokit eivät olleet mun tekemiä, mutta on ikävää, jos joutuu ampumaan jousta yhtäkkiä täydestä vedosta ilman nuolta.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 31.07.2010 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Purkutilanteessa nuoli pyrkii hieman liikkumaan 'ulos' jänteestä ja uudessa vedossa nuoli on sormien välissä, mutta irti jänteeltä. Seurauksena voi olla 'yllätys'


Yhden tuollaisen yllärin näin ihan vierestä Loimaalla elukka SM:ssä kun Mara pläjäytti tyhjää jännettä ja nuoli tipahti jalkoihin. Seurauksena oli tummanpuhuva puolikasmelooni ranteen yläpuolella ja muutaman ammuntarastin selkeä epävarmuus laukaisuissa.

Rannesuoja tuntuu ihan turhalta värkiltä kunnes sille tulee oikeata käyttöä. Kunnon jännelaakin jälkeen suojan laittaa mielellään, ihan henkiseksi tueksikin, vaikkei hittejä enää tulisikaan.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com