Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

tähtäyst kärjel

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
joustojouni



Liittynyt: 27 Elo 2010
Viestejä: 183
Paikkakunta: turku

LähetäLähetetty: 02.01.2011 08:21    Viestin aihe: tähtäyst kärjel Vastaa lainaamalla viestiä

oon ampunu nyt tasan 28tuumasii nuolil niin et vedän 26 ja ku pojotan 28metrist ni kärki on taulun pääl mutku lähempään ampuu niin joutuu sairaasti alas ottaa kärkee ja sit kokeilin 30tuumasil ni tähtäys paljon helpompaa lyhyil matkoil mutku meen pitkäl ni joutuu nuolen kärjen pistää puolmetrii ylemmäs ja senyt on typerää,eli onks jotai ideoit tai miten muut tähtää ellei vaistolvaan luuytimist heitä,ja toinen miten rillit o vaikuttanu ampumiseen onks tiel ja näin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
joustojouni



Liittynyt: 27 Elo 2010
Viestejä: 183
Paikkakunta: turku

LähetäLähetetty: 02.01.2011 08:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tarkotin et pidemmäl nuolel kärkee joutuu näyttään taulun yläpuolelle pitkil matkoil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
joustojouni



Liittynyt: 27 Elo 2010
Viestejä: 183
Paikkakunta: turku

LähetäLähetetty: 02.01.2011 09:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ainii yks kysymys viel ku tiän et jotku tääl tähänki osaa vastata,mitä tarkottaa poskel kiipeeminen käytännös?onks eri nokinpaikkoi eri matkoil vai ihan oikeesti poskel eri niiku ankkrointipaikkoi meinaa oishase vitun oho sori hienoo jos aina vois pojottaa kärkee taulun keskel.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
allu ysikuus



Liittynyt: 25 Syy 2010
Viestejä: 17

LähetäLähetetty: 02.01.2011 11:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Poskeelle kiipeäminen tarkoittaa nokin siirtelemistä siirtelemistä jänteellä etäisyyden mukaan.Ja jos haluaa hoommaa helpottaa ni vois vaikka rustata jänteelle jotain merkintöjä Very Happy
_________________
Jousiammunta =D
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
allu ysikuus



Liittynyt: 25 Syy 2010
Viestejä: 17

LähetäLähetetty: 02.01.2011 11:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja tiedoksi vielä että tämä tyyli on kielletty joissain kipailuissa
_________________
Jousiammunta =D
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
joustojouni



Liittynyt: 27 Elo 2010
Viestejä: 183
Paikkakunta: turku

LähetäLähetetty: 02.01.2011 11:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo siks kysyinki ku ffaa sivuil siit oli jotai polemiikkii ja rupes kiinnostaa et voiks olla niin tehokas tapa sit ku porukka siiit taistelee,mut eipä hätää ku en osaakkaan korkeintaan nokki kiipeilee tahtomattaan mul paitti onmul tussil piste merkattun mikä seki onkai jossai mieles väärin jonku mielest kait
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 02.01.2011 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Poskeelle kiipeäminen tarkoittaa nokin siirtelemistä siirtelemistä jänteellä etäisyyden mukaan


Minä olen kyllä ymmärtänyt tuon hieman toisin.

Kun nokinpaikka jänteellä on löytynyt ja nuoli lähtee kolistelematta ja vempottamatta, ei mielestäni olisi edes järkevää lähteä muuttamaan sitä. Ikkunaleikkaus ja väistävä hylly tekee tietysti senkin mahdolliseksi...

Ankkurointipaikan nostaminan tai laskeminen poskella sen sijaan muuttaa kulmaa mutta nuoli lähtee edelleen nätisti. Nostaessa kulma suhteessa maaliin pienenee ja osumat ovat alempana. Laskeminen tekee saman mutta toiseen suuntaan. Näin tähtäyspiste ja nuolen kärki pysyy paikoillaan. Edellyttää kyllä myös sen toisen tukipisteen, pokakäden, täsmällistä korkeusasemointia.

Homman luvallisuudesta ei tietääkseni ole selkeätä kantaa. Säännöt kieltävät hb-luokassa tähtäystä helpottavien värkkien ja merkkien käytön (esim. nokinpaikkamerkit jänteellä) mutta tuossa kiipeilysysteemissä ei mielestäni ole mitään "ylimääräisiä apulaitteita".

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 02.01.2011 17:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nokin paikan siirtely jänteellä on "jänteellä kiipeämistä".
Ankkuripaikan siirtely poskella on "Poskella kiipeämistä".

Yksi tähtäystapa on opetella katsomaan nuolenvartta pitkin minne nuoli osoittaa. Etuna on se, että lyhyillä (metsästys-) matkoilla joilla nuolen lentorata on käytännössä suora, tähtäys on aina sama. Pitkillä matkoilla homma on taas paljon vaativampaa, varsinkin jos täytyy väsyneenä tai jännittyneenä ampua useampia nuolia samaan täplään.
Hommaa voi harjoitella sihtailemalla vaikka ikkunasta ulos pelkällä nuolella. Voi vaikka kuvitella nuolen jatkuvan pitkänä suorana tikkuna kohteeseen asti. Pitkillä matkoilla "tikku" alkaa taipumaan kaarelle.

Tähtäysmenetelmän vaihtelemista kesken kisojen etäisyyksien mukaan en voi suositella kenellekään. Hyppiminen aivopuoliskolta toiselle, loogiselta puolelta alitajuiseen oli ainakin minun pienelle pääparalleni aivan liikaa. Kannattaisi mieluummin valita vain yksi menetelmä joka sopii parhaiten siihen mitä haluaa mieluiten tehdä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rakonczay



Liittynyt: 15 Maa 2005
Viestejä: 623
Paikkakunta: Kuusankoski

LähetäLähetetty: 03.01.2011 08:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Poskella kiipeämisessä Maaailmanmestari on Lehtisen Jarkko, mutta kaikki ovat sitä mieltä että se tekniikka on vaikeampi opetella kuin vakioankkurilla ampuminen. Ensin kannattaa opetella edes yksi ankkuripiste kunnolla, ennen kuin alkaa haaveilemaan että opettelisi 1-3 muutakin paikkaa.

Itse en koe ongelmaksi tähtäämistä maalitaulun päälle nuolen kärjellä tai jollain muulla kohteella. Mielestäni vaikeampaa on tähdätä maalin alle, mutta tämä on yksi niitä kulttuuri ja oppimisasioita. Esim Säilän Tapsa opettaa alle tähtäystä.

Ihan toinen asia on sitten se että suurin osa perinneampujista ampuu kokonaan ilman ankkuria... ja asentokin on fysiikan lakien mukaan kaikkea muuta kuin ideaalinen..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jakke



Liittynyt: 16 Tou 2008
Viestejä: 236
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 05.01.2011 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi!

Käsite Poskella kiipeäminen tai Facewalking on minusta aika huono ilmaus. Kyse on siitä, että pitkillä matkoilla ankkuroi vetokäden eri paikkaan kuin lyhkäsillä. Ampumatyyli oli pitkään kielletty (lonkkari), mutta neljä vuotta sitten se hyväksyttiin. Engelsmannit halusivat kieltää sen uudestaan, mutta äänestyksen jälkeen sääntö pysyi hyväksyvänä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi se olisi pitänyt kieltää, minusta jokainen ampukoon niinkuin on oppinut.
Itse opin sen pikkupoikana ja sovelsin sitä kun ammuskelin pitkiä matkoja aukeassa maastossa eikä taustalla ollut muuta kuin taivas, jolloin en löytänyt minkäänlaista kiintopistettä. Maastokisat pidetään yleensä metsässä, missä on aina joitakin kiintopisteitä käytettävissä.

On aivan eri asia onko tekniikasta hyötyä. Itse osaan ampua molemmilla tyyleillä enkä ole huomannut eroa tuloksissa, ampumisessa on vaikeampia asioita opittavana kuin tämä. Rane on oikeassa tekniikan opettelusta. Menetelmän seurauksena pitää huomioida ainakin vetopituuden muuttuminen, pystylinjan ja nuolen lentoradan hallinta. Lisäksi ankkuripaikkojen tarkka sijoittelu on hankalaa.

Syitä miksi olen tyylin "kannattaja" on oikeastaan kaksi: Ensinnäkin haluan ampua niinkuin itse haluan ja minua ahdasmielinen "oikea tyyli" ärsyttää. Ei Robin Hoodiakaan määrätty ampumaan yhdellä ankkuripisteellä. Toisaalta asiasta tuli arvovaltakysymys. Engelsmannit tekivät kaikkensa kieltääkseen sen (joka rajaisi harrastusta?). Kun sen kuulin, päätin, että Dahnissa ammun sillä tyylillä, kävi miten kävi. Itsepäinen kun olen.
Jälkeenpäin kuulin joitakin kommentteja, että voitin koska käytin Facewalkingia. Roskaa. Voitin koska takanani oli 1,5 vuoden ajalta noin 100000 harjoituslaukausta ja kisat päälle. Koska olen jo veteraani-iässä, tiesin, että Dahn oli minun elämäni ainoa mahdollisuus yleisessä luokassa. Laitoimme kaiken peliin ja onnistuimme.
Minusta menetelmää kannattaa ainakin kokeilla, mutta kuten Rane sanoo, vasta kun tekniikka on kunnossa. En kuitenkaan suosittele sitä ampujille, jotka ampuvat suht lyhyitä matkoja (alle 50 yrds) enkä missään tapauksessa niille, jotka harrastavat metsästystä jousella. Se saattaa pilata vaistomaisen kyvyn arvioida ja ampua välittömästi.

Terveisin,
Jakke Lehtinen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jousiammuntatekniikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com