Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Tuomipihlajajousen poikkileikkaus

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Materiaalit
View previous topic :: View next topic  
Author Message
heikki



Joined: 09 Jun 2009
Posts: 1178
Location: Vantaa

PostPosted: 26.04.2011 10:21    Post subject: Tuomipihlajajousen poikkileikkaus Reply with quote

Eipä löytynyt aiemmistya ketjuista selvää kantaa, joten kysytäänpä ihan asiasta tehden.

Sain kaverin pihasta pari kivantuntuista tuomipihlajakeppiä, läpimitta jotain 35 mm max. Ennen kuin veistelen niitä kuivumiskuntoon, olisi hyvä tietää, mikä on suositeltava poikkileikkaus. Litteä, pyöreähkö, puikko...?
Back to top
View user's profile Send private message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 26.04.2011 10:42    Post subject: Reply with quote

Selkään älä koske, muuten sitten ihan oman maun mukaan. Tuomipihlaja on yksi niistä lajeista, joka "kestää mitä vain".

Kuivauksesta, en tiedä, onko olemassa suorasyistä tuomipihlajaa, joten jos veistelet sen nyt muotoonsa, on lopputuloksena mitä luultavimmin ainekset potkuriin. Ja jos jätät veistelemättä, saat halkeilleen kepukan... Itse olen veistellyt aihiot pikkuhiljaa, kuivumisen edetessä jo heti propelliksi, mutta toiseen suuntaan. Toisin sanoen, tavoitteena on, että aihio "oikenee" kuivuessaan. Tämä ei nyt tietenkään ole aivan optimaalinen tilanne syykulun kannalta mutta parempi kuin kiero aihio, jonka suoristaminen on hyvin hankalaa, kiertymää kun voi olla 45 astettakin parin metrin matkalla.

Helpointa on kai veistellä sen verran, ettei aihio halkeile pahasti mutta siten, että siihen jää työstövaraa kierteisyyden oikaisemiseksi.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 26.04.2011 13:16    Post subject: Reply with quote

Olisiko helpompaa laittaa muottiin kuivumaan ja oikenemaan?
Kierteisyyden oikaisu veistämällä on mielestäni vähän kuin tallin oven sulkeminen hevosen jo karattua.
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 26.04.2011 16:24    Post subject: Reply with quote

Yhdelle tuomipihlajakepille (paksuus n. 50 millimetriä) tein taannoin seuraavanlaisesti:

1. Kaadoin (se oli lokakuun loppua)

2. Jätin työstövaraa päihin (saatoin laittaa liimaakin, en muista) ja annoin olla ihan kapulana ensin liiterissä ja sitten ullakon rapussa muutaman viikon (se oli kyllä syksyä, joten ilmankosteus oli eri luokkaa kuin nyt).

3. Kapula oli suht. suorasyinen (tarkistin jo kaatovaiheessa puukonkärjellä), joskin ns. aaltosyinen, joten halkaisin sen vannesahalla.

4. Otin sisälle kuivamaan, mutta pidin vielä kuoren päällä.

5. Rapsuttelin ehkä viikon päästä kuoren pois.

6. Annoin kuivaa pari kuukautta ja veistelin välillä ohuemmaksi. Kuivui hämmentävän hitaasti. Ei kieroillut.

7. Huolellisen kuivauksen jälkeen tein hätäisesti tilleröidyn jousen, joka toimi aikansa, ja joka on edelleen hengissä, mutta en käytä sitä enää.

Viheliäistä puuta työstää kiharaisuutensa takia, mutta kestää mitä vain. Jättäisin vatsan litteäksi, ja Juri taitaa puhua taaskin järkeä.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 22.08.2011 21:28    Post subject: Reply with quote

Muuten kuulostaa tutulta, mutta tuota kiharaisuutta en tästä puulajista muista.

Voisiko kyse olla yksittäisestä yksilöstä tai kasvutavasta?

Muista miten kuivatin ensimmäiset tuomipihlajani. Olin vain sahannut ne halki, liimat päihin ja ydinpuihin ja sellaisenaan kuivumaan.

N. viidestä rungosta vain yksi vääntyi kuivuessaan.
Sittemmin olen varmuudeksi kokeillut välillä kapulointia puristimilla, mutta musta tuo kestää aika hyvin ilmankin.

Mutta veikkaan että hommassa ratkaiseen paljon puun kasvu asento ja halkaisun suhde siihen, kuten yksittäisen rungonkin kierteisyys tai oksiston tuoma/rungon hakema jännite tasapaino edellisten kanssa.

Tästä saa ohuen ja lyhyen piiskajousen joka on uskomattoman tymäkkä. Mä tykkään ja paljon.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 31.08.2011 20:40    Post subject: Reply with quote

Koska tuo kierteisyys ja sen mahdolliset syntymekanismit on kiinnostanut vuos kaudet, oon koittanut turvautua perinteisempien puun tunnusmerkkien havainnointiin, kuten noihin edellämainittuihin.

Mutta asiaan koskien löysin taas jonkin muistiinpanon jostain Panu Kailan turinasta tai kirjoituksesta:

"Puu kasvaa normaalisti hieman spiraalimaisesti kiertyen. Syyt eivät kierry jälkeenpäin, vaan kasvavat kierteisiksi. Ilmiön syytä ei ole lopullisesti selvitetty.Metsässä on yleensä vallitseva kierteisyys suunta, mutta myös siitä poikkeavia puita...Nuori havupuu kasvaa vasenkierteisenä, sitten kasvu oikenee, kunnes vanhemmiten kiertää oikealle..."

Tolta pohjalta mietin uudelleen tuota tuomipihlajan halkaisua ja kuivatusta. Ottaisin edelleen mukaan rungon kasvutavan, eli mahdollisen marginaalisemmankin vetopuun mahdollisuuden.
Joten ite olen tähdännyt jo runkoa, oksaa valitessa ja alas sahatessa määrittämään monen summan kautta sen soveltuvuuden jousi materiaaliksi.

Miten muut?
Olen koittanut synnyttää asiasta keskustelua useimmissakin eri toipikeissa vuosien mittaan, kovin vähin kommentein?
Mielipiteitä?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Materiaalit All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group