Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

"Tillering Gizmo" ja siklin teroitus

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Työkalut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 19.06.2013 01:15    Viestin aihe: "Tillering Gizmo" ja siklin teroitus Vastaa lainaamalla viestiä

Laitellaanpa linkki Tradgang.comin sivuilta löytyneeseen Tillering Gizmoon:
http://tradgang.com/noncgi/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=125;t=001047;p=1

Sitten vielä oikea oppinen sikin teroitus, liian paljon näkee, että pelkällä viilalla vedellään päältä päin terää:
http://www.youtube.com/watch?v=OKZWqdPFul8
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 19.06.2013 02:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiallinen siklin teroitus. Oliko se dimangiviila jolla se viimeisteli?

Itse olen nauhahiomakoneellakin saanut aika ok sikliä. Yksi nopea, naseva, kohtisuora painallus ja se on siinä. Pitää kokasta toi dimandiviila.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 19.06.2013 02:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, oli. Minä itse puusepän taltat teroittelen vesihiomapaperilla "scary sharp" metodilla. Isompi hioma-arkki toimii tähän sikliinkin (viilan jälkeen).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 19.06.2013 13:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aivan sama havainto. Itsekkin ihan omin päin vesihiomapapereilla (600-1000) olen terien "kierteitä"- sitä teroituksen vastapuolen karstaa, poistanut.
Papruihin voi vielä tehdä tukiprofilin puusta, kun joka taltta on kuitenkin erilainen ja valmiissa teroitussarjassa on vain standardit.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 20.06.2013 00:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on pieniä graniittilevyjä, joihin papereita olen kiinnittänyt. Tulee mukavan iso hiomapinta ja vielä kaikenlisäksi tasainenkin Smile

Papereita taitaa olla 400 - 2000 välillä sopivasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 20.06.2013 00:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oli muuten oikeasti kätevä tuo "Tillering Gizmo". Tänään tein paria jousta (vaahtera, pähkinä, saarni -kombinaatioita) ja oli kyllä helppo katsoa mistä pitää ottaa pois puuta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Smirkelimies



Liittynyt: 15 Tam 2009
Viestejä: 1055
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 20.06.2013 12:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tommosen kenttäversio vois olla viivottimeen teipattu kynä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 25.06.2013 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siklin teroitus on aina suurta mystiikkaa! Erilaisia tapoja tuntuu olevan vaikka kuinka, vaikka periaateessa kyseessä on hyvin yksinkertainen operaatio. Videossa timanttiviilaa käytettiin vain syrjän ja lapepintojen silottamiseen, eli sillä poistettiin viilatessa syntynyt kierre sekä mahdollinen aiempi sikliin tarkoituksella työstetty kierre. Viilalla siis tasoitettiin siklin syrjä.

Siklin teränä toimii kierre, jonka voi tehdä melkein miten tahansa. Vaikkapa nauhahiomakoneella tai viilalla, jolloin kierre on aika karkea mutta ihan kelvollinen jousen tilleröintiin. Alun perin sikli on kuitenkin tarkoitettu pintojen viimeistelyyn, jolloin siklin terän (kierteen) pitää olla mahdollisimman hieno ja hyvälaatuinen. Se on perinteisesti tehty kovametallipuikolla, aivan kuten videossa tehtiinkin. Vaikutti silta, että sikli oli todella pehmeää terästä, koska yksi silpaisu puikolla riitti.

On oikeastaan ihan omista mieltymyksistä kiinni, että miten siklinsä teroittaa, jos käyttötarkoitus on vain jousen tilleröinti, eli materiaalin poisto. Vasta jos halutaan viimeisteltyä pintaa, pitää sikli teroittaa huolellisesti, mieluiten ”oikeaoppisesti”.

Teroituksesta vielä, ”scary sharp” –käsite taitaa olla lähinnä markkinamiesten keksintö. Yleensä jos leikkaava terä teroitetaan, niin lopputuloksen pitäisi olla terävä. Pelottavan terävä tuntuu lähinnä koomiselta, koska oikeasti terävällä terällä on todellinen nautinto tehdä töitä.

Euron vesihiomapaperi on tosiaan vähän terottavalle kätevämpi vaihtoehto kuin 50-100 euron vesihiomakivi. Itse käytän vesihiomapapereita karkeudesta 100 aina karkeuteen 5000 asti – haluan teriini täydellisen peilipinnan! Paperin alla minulla on 10 millin lasilevy. Tärkeää teroituksessa (talttojen ja höylänterien, tms.) on muistaa teroittaa terän molemmat puolet! Tai vielä täsmällisemmin sanottuna teroittaminen tarkoittaa sitä, että hiotaan terän molemmat pinnat ja leikkaava terä muodostuu näiden pintojen väliin.

En ole käyttänyt ”tillering gizmoa”, kokeillut kylläkin mutta mielestäni se ei ole oikein kätevä. Jos aihio on muhkurainen (oksia, mutkia), niin se ei toimi. Jousen pitää olla taivutettuna, jotta sitä voisi käyttää, mutta itse en viitsi jättää jousta vetoon sen gizmon käyttämisen ajaksi. Gizmo ei myöskään toimi lähellä nokkeja tai kahvaa, joten sen käyttöala on aika rajoitettu. Ja niin suuret erot taipumissa, mitä gizmolla voi merkitä, näkee kyllä paljain silminkin. Mutta paljon sitä käytetään ja monet käyttäjät ovat tyytyväisiä, joten ei se huono apuväline ole!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 27.06.2013 01:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Scary sharpilla juuri tarkoitetaan tuollaista kuvailemaasi hiomapaperiteroitusta. En tiedä mistä termi on sitten alunperin lähtöisin. Pääasia, että homma toimii.

Jossakin oli, että jousen voisi huoletta jättää "jännitykseen" gizmon käytön ajaksi kunhan ei mene yli 21" (vai oliko se 23") vetopituuteen. Mitä itse ainakin kokeilin, niin aika pienetkin erot sillä sai tasoiteltua.

Ehkä oma "tilleröinti-silmä" ei ole vielä kehittynyt, niin pitää apuvälineitä käyttää...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Työkalut Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com