Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Työkalu syksyn rientoihin punatammesta

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jouset
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 13 Huh 2006
Viestejä: 499
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 02.09.2014 04:41    Viestin aihe: Työkalu syksyn rientoihin punatammesta Vastaa lainaamalla viestiä

Enpä olisi uskonut ihan heti tätä päivää näkeväni, mutta käsissäni on nyt 63 tuumaa pitkä pyramidijousi. Olkapäävaivojen selättämiseksi on kokeilussa vetopituuden pidennys. Tuolla jousella olisi tarkoitus ampua 26 tuuman nuolia aikaisempien 24 ja 25 sijasta. Onko tämä ensi askel helpotuksen polulla, jonka päässä siintelee taljajousi laukaisulaitteineen? Identiteettikriisiä pukkaa lyhytjousimiehelle... Tekovaiheessa jo kolauttelin ylälapaa autotallin kattotuoleihin, miten tämän kanssa toimitaan pöpelikössä?

Itse jousi ei ole mitenkään ihmeellinen. Korkeista ilmankosteuksista johtuen settiä on jo 2,5 tuumaa, mutta metsästyskausi lähestyy ja työkalua tarvitaan. Paunamittaria ei ole, mutta tavoitteena on 30-45 paunaa. Näppituntumalla tuossa haarukassa ollaan. Ylälapa vasemalla.



punatammi_tilleri.jpg
 Description:
 Filesize:  88.35 KB
 Viewed:  1336 Time(s)

punatammi_tilleri.jpg



punatammi.jpg
 Description:
 Filesize:  58.47 KB
 Viewed:  1336 Time(s)

punatammi.jpg



punatammi_alku.jpg
 Description:
 Filesize:  51.59 KB
 Viewed:  1336 Time(s)

punatammi_alku.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 02.09.2014 05:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arrargh! Mahtavan primitiivisen oloisella katajajännelyhytjousella vuosia metsästänyt mies tekee nyt Bakeriaanista legopalikkaa Very Happy De-evoluutiota pakon sanelemana, otan osaa (kirjaimellisesti).

Kuuden vuoden tauon jälkeen kun aloin ampua muutenkin kuin yleisön edessä, niin hauisjänne alkoi välittömästi oireilla vetokäden olkapäässä. Kuormitetun kyynärpään vieminen torson taakse on myrkkyä sille, mutta mitenkäs muuten jousella voi ampua. 50#@24" on uusimman jouseni veto, mutta minäkin olen sen jaman edessä, että otetaanko 15 paunaa pois ja muutama tuuma tilalle...tai sitten superlyhyt amazonialainen kalastusjousiveto käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
J Menna



Liittynyt: 21 Hel 2008
Viestejä: 1742
Paikkakunta: Rajamäki

LähetäLähetetty: 02.09.2014 08:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tää menee nyt tammijousesta vähän ohi, mutta syy-seuraus suhde on selvä.

Nanook, Heikki telakalla käsikipujen takia... Monilla muillakin ongelmia.

Mun silmään vieläpä olette ampuneet ihan hyvällä tekniikalla. Ehkä lihashuolto on ollut puutteellinen rasitukseen nähden?

Ollaan Martin kanssa spekuloitu treenimääristä/laukausmääristä esim per vko ja laskin piruuttain yhen viikon kudit suurin piirtein.
Se oli jotakuinkin +600 laakia viikkoon. Ei paljon, ei vähän. Joinain päivänä ladoin kolmesti päivässä, toki pikkusettejä aina kerralla. Suurin osa, 90% kudeista yli 60lbs jännelyhärillä. Ja kyllä yli nelikybäsen tarvii jo sitten illoin venytellä. Ei paljoa, mutta 5 min kuitenkin. Ja joka ilta, ja ajatuksella. Sama kun alkaa ampumaan niin ravistelen vanhat luut lämpimiksi ensin.
Käyn urheilun tähden kyllä hierojallakin, mutta selkä/hartiat kaulitaan varmaan vain 6 viikon välein, kintut parin viikon syklillä.

Eli oikeesti, teettekö (muutkin kuin kipuilevat) mitään lihashuoltoa?
Sehän ainoa keino. Eikö?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 02.09.2014 10:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on kasvanut oikeaan olkapäähän aivan selvä luukynnys verrattuna vasempaan tai siinä on sellainen luupatti, luusto kehittyy myös lihaksiston kautta. Aikuisten kannattaa myös aina aloittaa 18 paunaisesta jos alkavat lajia harrastamaan ja edetä sitä kautta, itse olen harrastanut lajia pienestä pitäen. Joillakin bodareillakin saattaa tulla olkapääongelmia, kun alkavat jännittämään vahvoja taljajousia. Laskeskelin tuossa että voisin ehkä ampua jopa 3500 kutia viikossa n. 60 paunaisella, tai jotain 150 000 laukausta vuodessa, jos yrittää maailmanennätystä. Helposti on mennyt sellainen 1000 kutia päivässä, n. 3-4 kertaa viikossa, eikä mitään. Otin kuitenkin harjoitukset tänä kesänä ehkä liiankin kevyesti. Jännitin Reinikaisenkin jousen josta ei ole varmuutta tämän paunoista, Reinikainen kuitenkin arvioisi 120-130 paunaiseksi, siihen ei kai kuitenkaan 100 paunan mittari riitä, niin tuntui ihan 80 paunaiselta, n. 30-33 tuuman vetopituudella, kun olen ottanut haasteen vastaan että mun pitäisi jänittää 160# aika kevyesti.

Harjoittelen kuitenkin tarkoituksella, pidempiä treenisessioita joka toinen päivä, että lihakset ehtivät palautumaan, kuten bodareilla, en siis pelkkää herkistymistä tai jotain tarkkuutta, että harjoittelisi joka päivä, vaan otan kropankin huomioon.

Vaikka tekniikka olisi kohdallaan, niin se ei ehkä riitä, vaikka niilläkin voi välttää vaivoja. Esimerkiksi kun olin radalla, niin joku taljajousiampuja tuli sinne ja sanoin että ammun 50 paunaisella, niin huhhutteli sen paunamääriä, että ompa paljon, se ei ollu se Pekingin kaveri, vaikka oli aika kevyt.

Kun on esimerkiksi näitä jousikursseja, joissa opetetaan tekemään jousi, niin ei siinä varmaan kannata alkaa teettämään näillä heti 40#, vaan 18 paunaisia, ym.

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 02.09.2014 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos mennään aiheesta vieläkin enemmän ohi, niin eräs tyyppi joka oli pudotettu joskus kolmannesta kerroksesta ja oli saanut vaikka mitä titaanilevyä ja niittiä, niin joi punaista maitoa kohtalaisen reilusti.

Olen itsekin ollut punaisen maidon dieetillä n. 1,5 litraa päivässä, joka on myrkkyä, mutta olen alkanut keventämään, siitä huolimatta tässä siirrytään kuitenkin ehkä vahvempiin.

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 02.09.2014 16:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikenlaiset vaivat ovat kyllä ikäviä, varsinkin jos ne haittaavat tärkeää harrastusta. Itsellänikin oli tässä vuosi, pari sitten pientä oireilua olkavetokäden olkapäässä. Siitä pääsin eroon ihan venyttelyllä sekä oheisharjoittelulla, eli kevyttä olkapäätreeniä kahvakuulilla, tms. Pikemminkin järkevästi toistoja kuin maksimivoiman kasvattamista. Tosin ammunkin vain 40-paunaisilla jousilla.

Yksi syy on kyllä varmasti tekniikassa. Laitoin liitteeksi yhden netin syövereistä löytämäni pdf-tiedoston. Se on tähtäinampuja Steve Ellisonin kirjoittama, osannee asiansa. Liitetiedostossa kerrotaan hyvin erilaisten vetotapojen edut ja haitat, sekä muutenkin mukavasti jousikädestä ja vedosta. Sivut 5-6, kappale 3.2 Dynamics:

b) Low draw
Advantages: Apparently simple single movement (“v-draw”). Symmetrical use of upper back muscles to lift arms.
Disadvantages: Shoulder forced out of final ‘best’ line by low initial DFL (the arm is pushing the shoulder upward for most of the draw). Deltoid has to overcome low DFL as well as raising bow mass. Bow shoulder has to make large movements under increasing strain. Large movements in both arms make consistency hard to achieve. A disaster all round!

Luulisin, että moni, varsinkin lyhytjousiampujista vetää alakautta?



BowArm.pdf
 Description:

Download
 Filename:  BowArm.pdf
 Filesize:  82.81 KB
 Downloaded:  34 Time(s)

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 03.09.2014 05:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En vedä alakautta, hybridiveto tuossa tekstissä vaikutti olevan vielä turmiollisempi, jos tekniikasta puhutaan.

"Note, too, that most better archers either use
high shooting volume, additional training, or both, to improve condition."

Se kai pitää saada selkälihaksille, jos haluaa oikean tekniikan, käsi ja olkalihasten pitäisi olla rentoina.

Tuossa on ainakin joitakin olkapääharjoitteluliikkeitä.

https://www.youtube.com/watch?v=piFvGEL-md0

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 13 Huh 2006
Viestejä: 499
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 03.09.2014 06:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

J Menna kirjoitti:
Ehkä lihashuolto on ollut puutteellinen rasitukseen nähden?


Tuolla rintamalla olisi varmasti voinut olla aktiivisempi, mutta kyllä varsinaisen vamman aiheutti muihin hommiin liittynyt rasitus yhdistettynä aktiiviseen ammuntaharjoitteluun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 13 Huh 2006
Viestejä: 499
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 03.09.2014 07:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuomo kirjoitti:
Luulisin, että moni, varsinkin lyhytjousiampujista vetää alakautta?


Tuossa mallailin liikemuistista vetoa, ja sanoisin, että viimeksi olen käyttänyt luultavasti tuota pdf-tiedostossa esiteltyä turmiollista hybridityyliä. Muistan, kuinka vaihdoin tekniikkassani vetokäden olkapäätä ylemmäs loppukesällä 2011, kun osumisen kanssa oli hankaluuksia. Se auttoi osumiseen hetkellisesti, mutta marraskuussa olkapää olikin sitten kaput.

Syytä on myös normaalia lyhyemmässä vedossa, joka on usein lyhyillä jousilla välttämätön. Ongelmana on silloin eteen jäävä vetokäsi, jolloin vetoa on vaikea saada selkälihaksille ja rasitus kohdistuu näin olkapään lihaksiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 03.09.2014 08:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole ollut mitään vastaavia ongelmia. Ammuntaa lyhytjousilla täydet 50 vuotta, tai voi olla 51:kin. Venyttelen ja voimailen satunnaisesti, ei edes päivittäin. Olen myös liian laiska harjoittelija, ammun ehkä pari settiä viikossa, kesällä enemmän, talvella vähemmän.

Minulla ongelmana on ollut niin sanottu kyyläkauhu, eli jousiampujan halvaus. Tuntuu että se on vain pahentunut vanhemmiten. Kunnon huononeminen varmaan vaikuttaa myös korvien väliin. Fred Bear sanoi, ettei kyyläkauhuun auta mikään, ja se pitää paikkansa oman kokemukseni mukaan. Mutta ammunta jatkuu, kyyläkauhun kanssa tai ilman. Onneksi ammunta kulkee joskus myös hyvin, silloin kun ammuskelee yksin tai muutaman vanhan kaverin kanssa. Nyt tuntuu ihmeelliseltä, että vielä 1998 olin niin itsevarma, että kykenin pitämään yksin jousiammuntanäytöksen. Ammuin coca-cola-purkkia ja osuin siihen kolmannella yrityksellä. Nyt en voisi kuvitella lupautuvani pitämään minkäänlaista näytöstä yksin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 03.09.2014 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tommonen kehonrakentajien lisäproteiinin syöminen voi auttaa, ehkä tuollaisiin vaivoihin, itse en ole niin käyttänyt. Leikkausta ei kannata lähteä tekemään, se yleensä löysistää tai löyhentää kyseessä olevan paikan, mutta pitkäjousiampujillakin voi tulla ongelmia jos nämä tekevät tekniikan väärin, mitä artikkeli taisi enemmän käsittääkin, sekä varoiteltiin jos ampuu liian vahvoilla pitkäjousilla, niin voi tulla vammoja.

Jostakin Ranskasta löydettiin pitkäjousiampujien joukkohauta, niin näillä oli huomattavia kulumia olkapäissä, mutta ehkä kivuista ja säryistä ei niin välitetty sillä ajalla.

Jostakin luin jonkin artikkelin eräästä tyypistä, jolle tuli kyyläkammo, mutta pääsi siitä eroon pitkällisen ajan jälkeen joillakin metodeilla, en nyt muista tarkkaan että millä metodeilla.

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 05.09.2014 07:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Minulla ongelmana on ollut niin sanottu kyyläkauhu, eli jousiampujan halvaus. Tuntuu että se on vain pahentunut vanhemmiten. Kunnon huononeminen varmaan vaikuttaa myös korvien väliin. Fred Bear sanoi, ettei kyyläkauhuun auta mikään, ja se pitää paikkansa oman kokemukseni mukaan.


Pitää nyt ihan kommentoida tähän liittyen pikaisesti. Itse olen kanssa toisinaan paininut saman asian kanssa. Paras konsti minulle on ollut se, että teen useita vetoja ankkurointiin asti ja pakotan itseni olemaan laukaisematta jousta. Siinä vaan sihtailee sitten rauhassa ja purkaa jousen jännityksen rennosti. Tätä kun tein säännöllisesti ja useita, useita kertoja putkeen niin olen päässyt tuosta eroon. Alussa voi vaikka ottaa vähän syvemmän otteen jänteestä ettei varmasti laukaise...

On se jännä juttu tuo kyyläkauhu, taulukammo, kultapelko... "Treeniä" kun joskus aloitin tekemään niin muistan hyvin kun vasta kolmannella kerralla maltoin olla laukaisematta sitä nuolta lentoon Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MJKarcher



Liittynyt: 09 Syy 2009
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 05.09.2014 07:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Minulla ongelmana on ollut niin sanottu kyyläkauhu, eli jousiampujan halvaus. Tuntuu että se on vain pahentunut vanhemmiten. Kunnon huononeminen varmaan vaikuttaa myös korvien väliin. Fred Bear sanoi, ettei kyyläkauhuun auta mikään, ja se pitää paikkansa oman kokemukseni mukaan.


Pitää nyt ihan kommentoida tähän liittyen pikaisesti. Itse olen kanssa toisinaan paininut saman asian kanssa. Paras konsti minulle on ollut se, että teen useita vetoja ankkurointiin asti ja pakotan itseni olemaan laukaisematta jousta. Siinä vaan sihtailee sitten rauhassa ja purkaa jousen jännityksen rennosti. Tätä kun tein säännöllisesti ja useita, useita kertoja putkeen niin olen päässyt tuosta eroon. Alussa voi vaikka ottaa vähän syvemmän otteen jänteestä ettei varmasti laukaise...

On se jännä juttu tuo kyyläkauhu, taulukammo, kultapelko... "Treeniä" kun joskus aloitin tekemään niin muistan hyvin kun vasta kolmannella kerralla maltoin olla laukaisematta sitä nuolta lentoon Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 05.09.2014 11:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taulukammo on itseasiassa aika yleistä, hankin siitä nyt viimeaikona vähän enemmän infoa. Taulukammon uhrit ovat yleensä sellaisia jotka ovat alkaneet harjoitella enemmän, Fred Bearilla ja Howard Hillillä oli myös omat konstinsa taulukammoon, nämä vaihtoivat väliaikaisesti vain jousikättä.

Tuossa onkin alla linkki josta saattaa löytää hyvä infoa asiaan, siitä on kirjoitettu oikein kirja, joka lupaa että parantaa kyyläkammon 100%.

http://www.n-sights.net/iai/home.html

En tiedä sitten että onko parannusta pitkäaikaiseen tai pitkään jatkuneeseen kyyläkammoon.

Sinänsä olisi sääli jos Simo parantuisi kyyläkammostaan, sillä tästä voisi tehdä elokuvan seuraavissa kisoissa ja vois myydä sen, sekä laittaa Simo esittelemään jousiammuntaa joihinkin näytöksiin extramateriaalina.

Titteliksi Taulukammon uhrit, mikä toisaalta voisi ehkä auttaa Simoa, jos mikään muu ei tepsi.

Kirjasessa on myös hyvä pointti tästä yksilöllisestä jousiammuntatyylistä vastaan sitä että monet yrittävät saada kaikki ampumaan samalla lailla, tai heidän tavallaan, vaikuttaa ihan järkevältä.

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 26.09.2014 16:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olenkin ihmetellyt miksi mm. jotkut taljajousiampujat valittelevat olkapäitään, ym, vaikka ovat vaikka minkälaisia bodareita. Kyynerpäät hajoo, jne, mutta ehkä tekniikka ei ole ollut oikein alusta asti, se on myös painonnostossa, jos on väärä tekniikka, paikat hajoo.

Tuossa on kuitenkin videonpätkä juutubesta, jossa selitetään aika hyvin juuri oikea jännitystapa, mille lihaksille sen pitää tulla jne. Siinä painotetaan erityisesti että jousikäden kyynerpään pitää olla tiettyyn suuntaan hivenen koukussa, jotta veto todellakin saataisiin selkälihaksille, sitä ei saada suoralla kädellä, jos jousikäsi on aivan suora, sekä vetokäden kyynerpään asennosta, jne.

Nuo tekniikka-asiat, on varmaan hyvä saada selväksi ennenkuin harrastusta lähtee edes aloittamaan, sama painonnostossa, punttisalille ei kannata lähteä yksinään, vaan siinä kannattaa olla jokin asiantuntija matkassa...

http://www.youtube.com/watch?v=GIC7OD792iQ Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked Very Happy Shocked Confused

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 26.09.2014 16:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaveri antaa myös tipsejä villisian metsästyksestä.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jouset Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com