Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Mahe
|
Lähetetty: 22.10.2014 04:37 Viestin aihe: Kavahöyläpenkki? |
|
|
Näin jossain ian hiljan kuvankin ja pääsin Mazkun autotallissa pari vuotta sitten kokeilemaan semmoista "kavahöyläpenkkiä" eli istuttavaa penkkiä johon saa jousiaihion veistäjän eteen vinoon telineeseen jossa sitä on hyvä vedellä kavahöylällä muotoon. Vekottimessa oli jalkavipu jolla aihion sai kiristettyä paikalleen.
Jos tuosta sai selvää sen verran, että tietää mistä puhutaan, niin mikä on ko. virityksen "viallinen" nimitys, ja löytyskö pirusiksia tai työkuvia moisesta? Ylipäänsä valokuvatkin olis kivoja jos jollain moinen on. Omat muistikuvat on vähän hämärät, joten niiden varassa en pysty alkaa tekemään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tuomo
|
Lähetetty: 22.10.2014 05:21 Viestin aihe: |
|
|
Googleen kun lyö termin "shaving horse" niin tulee 43500 tulosta. Kai sieltä jokunen piirustuskin löytyy...
Olen miettinyt, että tekisin mutta ei ole tarvetta. Tuollainen on hyvä, jos ei ole pysyvää työtilaa. Tuollainen on kätevä siirtää olohuoneen lattialle ja työstää jousta. Leikkaavilla työkaluilla kun tekee, niin ei tule pölyäkää. Ja hyvällä kavahöylällä tekee jousen alusta loppuun! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mahe
|
Lähetetty: 22.10.2014 05:39 Viestin aihe: |
|
|
Just toi, kitos!
En kyllä tiada ihan olohuoneeseen uskaltaa, mutta toi olis kätevä mun kellariverstaassa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tuomo
|
Lähetetty: 22.10.2014 18:41 Viestin aihe: |
|
|
Laitahan kuvia ja kokemuksia kun olet penkin tehnyt ja sitä käyttänyt. Itse en ole koskaan kokeillut tai edes nähnyt kyseistä penkkiä. Ilmeisesti se on kuitenkin maailmalla melko suosittu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tuukka Kumpulainen
|
Lähetetty: 23.10.2014 21:58 Viestin aihe: |
|
|
Tähän voi todeta täydentäen, että kavahöylällä pystyy auttavasti työstämään jousia ilman mitään penkkiäkään. Paljon on tullut höylittyä puu toisessa kädessä maata vasten painettuna, kavahöylä toisessa kädessä, keskeltä pideltynä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RSS
|
Lähetetty: 26.10.2014 02:39 Viestin aihe: |
|
|
Tuomo kirjoitti: | Googleen kun lyö termin "shaving horse" niin tulee 43500 tulosta. Kai sieltä jokunen piirustuskin löytyy...
Olen miettinyt, että tekisin mutta ei ole tarvetta. Tuollainen on hyvä, jos ei ole pysyvää työtilaa. Tuollainen on kätevä siirtää olohuoneen lattialle ja työstää jousta. Leikkaavilla työkaluilla kun tekee, niin ei tule pölyäkää. Ja hyvällä kavahöylällä tekee jousen alusta loppuun! |
Tossa shaving horse käytössä
http://vimeo.com/91426666 _________________ Läntinen Seneca |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|