View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 12.01.2015 10:02 Post subject: Virepyörä. |
|
|
Että sellasen aloitin..
Turun linnan pyöreän tornin näyttelyssä oleva jalkajuosen virepyörä on ollut jo liian pitkään mieltäni painanut aihe jonka otin nyt omasta mielenkiiinostani työn alle.
Tarkkoja mittäja minulla ei ole mutta paikan päälle kyllä pääsen koska tahansa ja sitten kun taas on aikaa niin voin myös ottaa oikeat tiedot arkistoistakin esille, mutta näin aluksi nenen vain näköhavaintojen perusteella.
Esillä on kaksi pyörää. Toinen haljennut kahtia. Molemmat ovat noin +/-30mm kooltaan ja siten erittäin pieniä tyypilliseen 45mm kokoon jota enimmäiksen tavataan.
Oma kappaleeni oli aihiona tois puolinen ja siten ei tyädellinen aihio. Työ alkaa käsin vannesahalla ja nauhahiomakoneellä pyöristetyllä kiekolla.
Työ jatkui käsityökaluilla kuten viiloilla ja kultasepän sahalla. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 12.01.2015 10:05 Post subject: |
|
|
Kiekko on nyt kiilloitettu ja odottaa vielä teräs kiilaansa.
Vielä on muutama isompi sarven tynkä odottamassa, mutta ensin kokeillaan mitä tästä tulee. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 12.01.2015 21:55 Post subject: |
|
|
Vaihtoehtoinen luonnonmateriaali, niille jotka eivät yritä replikoida tunnettua jousta:
Highland hornista saa vesipuhvelin sarvesta tehtyjä rullia.
36 - 40 x 50mm : £3.95 each
Kohdassa Archery. En tiedä kestävätkö virepyöränä.
Last edited by jkekoni on 14.01.2015 00:27; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 12.01.2015 22:01 Post subject: |
|
|
Onko toi kohta sellainen, että siinä on vähemmän höttöä keskellä ja enemmän luuta? |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 13.01.2015 05:08 Post subject: |
|
|
Noin 35% on sitä ehtaa kalloluuta, noin 40% luutunutta sarveis ainetta ja loppu on kovaa sarveisainetta.
Sininen alue on aavistuksen huokoista sarveisainetta, punainen alue on kovettunutta sarveisainetta ja loppu on luuta.
Minulla on noita puhvelin sarvia kokonaisina, viiluina sekä rullina. Tällaisessa projektissa EI VOI käyttää mitään muuta kuin argeologisesti hyväksyttäviä materiaaleja.
Jos joku tekee tuon virepyörän vesipuhvelin sarvesta keskiaikaiseen koneistoon on hän silloin tehnyt FANTASIA aseen.
Varmasti toimii, ei se olekkaan pointtini etteikö toimisi.
Jos luet kekoni alku tekstin uudestaan niin huomaat että minulla on ihan oikea referenssi josta otan mallia  _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 14.01.2015 00:26 Post subject: |
|
|
En tarkoittanut mollata. Tarkoitukseni oli sanoa, että jos muut haluavat tehdä luonnonmateriaalirullan, joka ei ole vaneria niin tollainenkin on mahdollista.
Lähinnä oikeastaan kirjoittelin itselleni, kun olen kaksi tollaista ostanut vuosikausia sitten, enkä ole niistä mitään tehnyt. |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 14.01.2015 00:56 Post subject: |
|
|
Juu ei se mitään.
En itsekkään tarkoittanut edellisellä mitään ärjytellä.
Jos on taitoa niin voihan sitä tällaisenkin namis kuukkelinkin tehdä jos osaa.
Materiaaleina toimii hirven luu, koivu ja ekki. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 14.01.2015 01:25 Post subject: |
|
|
Tyhmä kysymys muuten:
Voisiko ton tehdä ilman akselia? vain pyöreä reikä. Tuntuisi ajatuksena yksikertaisemmalta. Siis yksikertaisemmalta periodilla, ei pylväsporan omistajalle. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 14.01.2015 03:24 Post subject: |
|
|
Vahvimmat varsijouset tehtiin ilman akselia. Virepyörän pesänä oli pyöreä reikä, usein vielä luulla tai metallilla vahvistettu. Pyörän reiän läpi ja tukin alta meni vain jokunen kierros nyöriä, jonka tarkoitus oli estää pyörää pomppaamasta laukaisun yhteydessä pusikkoon.
Itseasiassa pelkän akselin varaan ei edes voi tehdä kovin vahvaa liipaisinkoneistoa. Akseli vääntyy herkästi, sivulevyt joutuvat lujille ja virepyörän halkeamisriski kasvaa. Parempi tehdä akselista niin väljä, että pyörä pääsee esteettä nojaamaan sekä pesäänsä että liipasinta vasten. |
|
Back to top |
|
 |
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 18.01.2015 23:59 Post subject: |
|
|
M.Reinikainen wrote: |
Esillä on kaksi pyörää. Toinen haljennut kahtia. Molemmat ovat noin +/-30mm kooltaan ja siten erittäin pieniä tyypilliseen 45mm kokoon jota enimmäiksen tavataan.
|
Tämä "rahka" voi olla sama joka löydettiin Kuusiston linnan kaivauksissa. Sen halkaisija on mittapiirroksen mukaan 31 mm. Kansallismuseon asehuoneessa esillä olevan varsijousen rahka on halkaisijaltaan noin 3-3,5 cm. Kansallismuseon varsijousen varressa ei ole merkintöjä valmistusvuodesta, mutta luulen, että se on 1700-luvulta.
 |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 19.01.2015 02:34 Post subject: |
|
|
Kiitos Mangrove!
Elikkä Paaterin ja Arkon ohjeet 45mm halkaisijasta taitavat olla liioiteltuja. Sen kokoiset hirvet ovatkin aika harvinaisia. Löytyisikö vielä lisää mittoja?
Kansallismuseon varsijousen raakanahkapunos sekä jänne näyttävät muuten hyvin kömpelöltä työltä verrattuna muuhun kokonaisuuteen, olisikohan näitä "entisöity" jo ennen museoon joutumistaan? |
|
Back to top |
|
 |
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 19.01.2015 06:40 Post subject: |
|
|
Juri wrote: |
Löytyisikö vielä lisää mittoja? |
[url]viewtopic.php?t=2150[/url]
Quote: | [Kemin historiallisen museon] Jousen lukkona on halkaisijaltaan 42 mm laajuinen ja 25 mm levyinen, rauta-akseliin kiinnitetty pyörä, jossa on jousen jännettä varten 11 mm syvyinen kolo, sen edessä syvennys nuolen tyveä varten ja vastapuolella rautainen liipasinkynnys. |
Juri wrote: |
Kansallismuseon varsijousen raakanahkapunos sekä jänne näyttävät muuten hyvin kömpelöltä työltä verrattuna muuhun kokonaisuuteen, olisikohan näitä "entisöity" jo ennen museoon joutumistaan? |
Kansallismuseon asehuoneen oppaassa mainitaan, että varsi ja kaari ovat erillisistä jousista ja ne ovat naitettu yhteen vasta museossa. Samoin jänne on museolaisten käsialaa. |
|
Back to top |
|
 |
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 19.01.2015 07:11 Post subject: |
|
|
Tuossa Jurin alemmassa kuvassa esitetty järjestely on sikäli mielenkiintoinen, että virekynnykseen kohdistuva voima on hyvin pieni, joka ei luultavasti ole luupyörälle ollenkaan huono asia. _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 19.01.2015 08:01 Post subject: |
|
|
T.Manner: Harvemmin olivat pelkästään luuta.
Näissä Pyörissä on yleisesti liimattu teräksinen nasta läpi joka ottaa paineen itseensä. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 19.01.2015 11:15 Post subject: |
|
|
Tuossa järjestelyssä sitä on kai vähän pakko käyttää jos halua kynnyksen kestävän. Siinä lukitukseen kohdistuva voima on noin suurinpiirtein sama kuin jännevoima. Toisessa jäjestelyssä se on pieni murto-osa. _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
 |
Lehtis

Joined: 11 Apr 2005 Posts: 847 Location: Riihimäki
|
Posted: 20.01.2015 21:57 Post subject: |
|
|
Mitenkäs tuossa jälkimmäisessä on liipaisin rakennettu? Ekassa versiossahan se on se pitkä häntä tukin alla, jota puristamalla virepyörä vapautuu. |
|
Back to top |
|
 |
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 31.01.2015 09:35 Post subject: |
|
|
Mitenkäs on varsijousitietäjät? Taitaa tuo Jurin esittämä 1. vaihtoehto olla yleisempi vaikka näin nopeasti katsoen 2. omaa paljon etuja. _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 31.01.2015 10:31 Post subject: |
|
|
Olen tässä yrittänyt etsiskellä tuolle kakkos liipaisin vaihtoehdolle esikuvia, mutta eipä oo vielä löytynyt. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 31.01.2015 11:28 Post subject: |
|
|
En minäkään. Kaikenlaisia toinen toistaan moniosaisempia ja -mutkaisempia härdellejä kyllä löytyy, mutta vasteen pää on aina samassa kohdassa. Näiden tarkoitus on ilmeisesti tehdä liipaisimesta kevyempi käyttää vahvoilla kaarilla. |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 31.01.2015 21:39 Post subject: |
|
|
Oliskohan kyseessä jokin sortin Ballista?? _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 01.02.2015 04:22 Post subject: |
|
|
Quote: | Näiden tarkoitus on ilmeisesti tehdä liipaisimesta kevyempi käyttää vahvoilla kaarilla. |
Ilmeisesti joskin täytyy muistaa, että tässä aina vaihdetaan matkaa voimaan ja päinvastoin, joten varsin vähän siinä on tehtävissä. _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 01.02.2015 05:26 Post subject: |
|
|
Varmaan olisi hyvä jos vähän hintelämpikin sotamies jaksaa puristaa liipaisinta. |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 24.02.2015 22:30 Post subject: |
|
|
T. Manner wrote: | Tuossa Jurin alemmassa kuvassa esitetty järjestely on sikäli mielenkiintoinen, että virekynnykseen kohdistuva voima on hyvin pieni, joka ei luultavasti ole luupyörälle ollenkaan huono asia. |
... mutta liimasinta väännetään vinoon, mikä mielestäni heikentää tarkkuutta enemmän, kuin suurempi voima ylös/alas. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 15.03.2015 03:33 Post subject: |
|
|
Ennenvanhaan virepyörien kynnet muotoiltiin eri tavalla kuin nykyisin. Mistähän tämä johtuu? |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 15.03.2015 12:23 Post subject: |
|
|
Vertaa vanhojen jänteiden paksuutta nyky kuituihin nähden niin ymmärrät eron  _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 16.03.2015 02:08 Post subject: |
|
|
No niinpäs tietenkin!  |
|
Back to top |
|
 |
|