Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Museon varsijousi

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Varsijouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 17.05.2015 05:45    Post subject: Museon varsijousi Reply with quote

Saimme hienon mahdollisuuden päästä tutkimaan Kansallismuseon kokoelmissa olevaa varsijousta. Jousi on 1800-luvun alusta, Se on saatu Pohjois-Savosta (luettelossa "Kuopion läänin pohjoisosasta"). Jousi on peräisin kenraalimajuri Archibald Victor Ramsayn (1847-1907) asekokoelmasta. Suurimman osan kokoelmaan kuuluvista esineistä on kerännyt A. V. Ramsayn isä, Kuopion läänin maaherra (vuodesta 1837) Gustaf Adolf Ramsay (1794-1859).
Jänne on alkuperäinen, tai toisin sanoen se on ollut paikoillaan kun jousi on saatu. Kaari ei ole kunnolla kiinni paikallaan, sitä pitelevä löysä nahkaremmi ei vaikuta alkuperäiseltä. Muuten kaikki osat tuntuvat sopivan toisiinsa ja kuuluvan samaan jouseen.
Otin parisensataa valokuvaa, sekä runsaasti mittoja ym. muistiinpanoja. Kuvia on joka puolelta, läheltä ja kaukaa. Laitan niistä osan tänne, vähän kerrallaan.
Kysymyksiä ja kuvatoiveita saa esittää!
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 17.05.2015 05:55    Post subject: Reply with quote

Jänteen paksuus on 11 mm, punoksen kohdalta 13 mm. Kireänä ollessaan halkaisija on varmaan min ollut pienempi. Jänne on kolmiosainen, tarkoitukserna on varmaankin ollut helpottaa kuluneen keskiosan vaihtoa uudempaan. Langan paksuus n. 1 mm.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 17.05.2015 06:16    Post subject: Reply with quote

Virepyörän "nutiluun" halkaisija on 40 mm, leveys 25 mm. Vasaman ura on n. 8 mm leveä. Kynsillä on korkeutta 12 mm.
Virepyörän pohjaan, liipainta vasten, on upotettu metallinen kiila. Leveys pohjasta 11 mm., paksuus 8 mm. Kiila kapenee noin 6 milliin tullessaan esiin kynsien takaa minne se on niitattu paikoilleen.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 17.05.2015 06:24    Post subject: Reply with quote

Virepyörän pesä on porattu pyöreäksi, sen jälkeen eteen on lisätty 12 mm paksuinen järeä hirvensarven pala. Pala on läpiniitattu lujasti paikoilleen sekä ylhäältä alas että sivusta. Palan edessä näyttäisi olevan vielä ohut messinkilevy.
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 17.05.2015 07:34    Post subject: Reply with quote

Kauneutta. Hieno esine.
En tajuu noista vempeleistä juur mitään, mutta ajan tuoman kauneuden tajuan.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 17.05.2015 10:11    Post subject: Reply with quote

Niinpä. Tämä kauneus taitaa taas tulla loppuunhioutuneesta toiminnallisuudesta.
Meni edellisissä vahingossa sama kuva kahteen kertaan. Piti olla tämä.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 18.05.2015 02:25    Post subject: Reply with quote

Liipaisin ja viritystappi.
Liipaisinraudan pituus on 43 cm. Juurestaan suorakaiteen muotoinen, jonka jälkeen hiottu pyöreäksi päätä kohden.
Liipaisin on kiinnitettu löysällä puutapilla, jonka saimme irroittaa. Selvisi että liipaisimen pää on viilattu hieman viistoon vastaamaan virepyörän kiilaa. Turvallisuussyistä, mitä ilmeisemmin. Tämä antaa laukaisun alkuun lisävastusta, jousi ei laukea helposti vahingossa.
Viritystappi on tukevasti niitattu paikoilleen tukin läpi. Tappi on tarkoitettu viritysvekaran nyörin kiinnitykseen joten sen on oltava luja.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 18.05.2015 02:27    Post subject: Reply with quote

Tappia vielä...
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 18.05.2015 23:51    Post subject: Reply with quote

Mikä pitää nuolen etureunaa paikallaan. Myöhemmin irronnut pala?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 19.05.2015 05:17    Post subject: Reply with quote

Kaikki osat ovat tallella.
Vasaman perä on veistetty loivasti kiilamaiseksi, ja se työnnetään virepyörän kynsien väliin, jännettä vasten, sen verran tiukalle ettei putoa. Kärkipää taas lepää ylempään sarveen uurretussa kolossa.

Matka ylemmän sarven kärjestä virepyörän keskelle on muuten sekä Sireliuksen piirtämissä että tässäkin noin 25 cm, eli 10 tuumaa.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 19.05.2015 05:28    Post subject: Reply with quote

Tässä näyttelyssä olevat kolkat komeassa hyllyssään. Ovat pituudeltaan reippaasti kaksi kertaa sen mitä jousen hyllylle mahtuu, raskaitakin ovat. Eipä tekisi mieli saada tälliä tuollaisesta.

Alkuperäinen taulukko ei millään toistu viestiin, joten numerotiedot ovat hieman kryptisiä, pahoittelen.

Kansallismuseon perusnäyttelyssä olevat vasamat, mittoja:
KM inv. n.o kokonaispituus (cm) varren halkaisija (mm) kartiomaisen kärkiosan pituus (cm) kartiomaisen kärjen levein halkaisija
(mm) sulan pituus* (cm) varren litteä pää, pituus (cm) paino (g)

706 c 55,5 20 11,5 55 22 7 210
718 b 57,1 20 12 56 24 7 214
718 c 55,7 20 10,7 57 19 5,5 162
1696:117 b 53 18 13,8 59 20,5 4,5 193
1696:117 c 51,1 15 13,5 51 ei ole ollut 4-4,5 118

*so. sen uran pituus, johon sulka on ollut kiinnitettynä, mikäli sulka on osittain poissa.

Kaikkien varren tyvi on sulan jälkeen litteä, suorakaiteinen:
KM inv. n.o 706 c 718 b 718 c 1696:117 b 1696:117 c
leveys (mm) 20 21 17,5 17 21
paksuus (mm) 8 8 7 7 8,5
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 19.05.2015 05:34    Post subject: Reply with quote

Vaakasuoraan ammuttaessa tuollainen rankasti etupainoinen kolkka ei varmasti pysyisi edes jousessa paikoillaan, mutta yläviistoon osoitellessa varmaan paremmin.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 19.05.2015 08:16    Post subject: Reply with quote

Sarvipalat on niitattu toisiinsa rungon läpi noin 6mm tangoilla. Liitoskohta on porrastettu, ns. kynteliitos.
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 20.05.2015 05:22    Post subject: Reply with quote

Code:
Kansallismuseon perusnäyttelyssä olevat vasamat, mittoja:
KM inv. n.o   kokonaispituus (cm)   varren halkaisija (mm)   kartiomaisen kärkiosan pituus (cm)   kartiomaisen kärjen levein halkaisija
 (mm)   sulan pituus* (cm)   varren litteä pää, pituus (cm)   paino (g)

706 c          55,5      20      11,5      55      22              7           210
718 b         57,1      20      12         56      24              7           214
718 c         55,7      20      10,7      57      19              5,5           162
1696:117 b    53        18      13,8      59      20,5           4,5           193
1696:117 c    51,1      15      13,5      51     ei ole ollut   4-4,5             118


Kaikkien   varren tyvi on sulan jälkeen litteä, suorakaiteinen:
KM inv. n.o   706c   718b 718c   1696:117b 1696:117c
leveys (mm)    20    21   17,5   17         21
paksuus (mm)   8     8    7      7          8,5


PHPBB on muuten paska taulokoiden kanssa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 20.05.2015 06:20    Post subject: Reply with quote

Kiitos Joonas!
Kolkat ovat samassa järjestyksessä kuin kuvassa. Viimeinen on tosiaan menettänyt sulkansa (oravannahkojen takana piilossa).

Nämä kärjet näyttäisivät kokonsa puolesta olevan peräisin varsijousen vasamoista.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 20.05.2015 06:32    Post subject: Reply with quote

Vekara.
Rissapyörien halkaisija ulkokehältä 49 mm, uran pohjalta 41,5 mm.
Hihna on tehty kahdesta sisäkkäisestä, vastaikkaisiin suuntiin kierretystä nahkanauhasta.
Alin kuva näyttää kuinka vekara pujotetaan paikoilleen.
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 20.05.2015 15:05    Post subject: Reply with quote

upeita kuvia. lisää saa näyttää. juri tekee taas niin perusteellisen tarkkaa ja analyyttista työtä että.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 21.05.2015 21:47    Post subject: Reply with quote

Täytyi panna puolivälissä kuvakavalkadia suu kiinni, kun meinasi kuolajoro voidella näppiksen. Tämä se on patinaista nannaa!
Back to top
View user's profile Send private message
J Menna



Joined: 21 Feb 2008
Posts: 1742
Location: Rajamäki

PostPosted: 21.05.2015 23:42    Post subject: Reply with quote

Komppaan Kumpulaista.
Just eilen puhuttiin Alexin kanssa että tämä kuvasarja/ja Jurin jalkkisjousi saa innostumaan tämmöisestä aiheesta, joka ei ole niin kovasti aiemmin innostanut. Siis tekemiseen tämä innostaa!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Andes



Joined: 09 Jan 2011
Posts: 228
Location: Rovaniemi

PostPosted: 23.05.2015 00:21    Post subject: Reply with quote

Nannaa todellakin!
On ne aika jämerästi sitten tehty, jos kerta nuo tapit on läpi asti porattu ja molemmin puolin niitattu. Tuo liipasimen puinen saranatappi on varmaan myöhemmin lisätty hävinneen metallisen tilalle..
Tuossa lueskelin vuoden 2012-2013 Eränkävijää, jossa oli juttua Runebergista, niin eräässä kuvassa näkyy olevan seinällä peuransarvien päällä jalkajousen varsi ilman kaarta. Kuva siis Ketunnahkakamarista Runebergin kotiseutumuseossa Porvoossa.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 23.05.2015 01:43    Post subject: Reply with quote

Vanhoissa esineissä on yleensä tätä outoa taikaa. Kaari vaikuttaa pirun jäykältä, paunamäärää ei uskalla edes arvailla.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 26.05.2015 10:09    Post subject: Reply with quote

Kiva että tykkäätte!
Nyt tuli uutta tietoa, metallianalyysi valmistui. Oletimme että selkä olisi meltoa rautaa ja vatsa hiiliterästä. Selvisi kuitenkin että kumpikin puoli on meltoa pehmeää patarautaa. Hiiltä on niin vähän ettei museon aparaatti pysty rekisteröimään.
Kollega huomasi tarkoilla silmillään kaaren vatsapuolella sauman näköistä uurretta. Voisikohan olla niin, että jousiominaisuudet omaava hiiliteräs on kääräisty kokonaan ympäri pehmeällä raudalla? Toimisi varmasti tehokkaana sirpalesuojana jos kaari katkeaa.
Kaaren jäykkyyttä on siis aika vaikea arvailla paksuuden perusteella.
Nokkitapin alapinnassa näkyisi myös sauman kaltainen vekki.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 27.05.2015 08:17    Post subject: Reply with quote

Tässä vielä todisteeksi metallianalyysin dataa.
Punaisella kirjoitettu, Name selkä vatsa vatsa -rimpsu, kuuluu kaikkien rivien eteen. Listalla ensin alkuaine sitten ko. aineen virherajat.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 27.05.2015 08:31    Post subject: Reply with quote

Nuolihylly.
Uran ulommaisissa kulmissa, sekä niittauksen puolella näkyy selvää kulumista. Varsin tanakoita vasamia siitä on ilmeisesti lähtenyt.
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 27.05.2015 12:07    Post subject: Reply with quote

Itselleni ei ole ihan selvää mitä tuo nyt sitten kertoo raudan valmistusajankohdasta tai -paikasta. Osasiko kukaan museossa kertoa mitään? Muutamaa vähän hassua metallia on analysoitu ja ainakin Fosfori olisi kai antanut hieman lisäinfoa.

Sopisiko kuluminen jotenkin kolkkien käyttöön vai osuuko tasapaksu varsi myös noihin kohtiin?
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
Andes



Joined: 09 Jan 2011
Posts: 228
Location: Rovaniemi

PostPosted: 27.05.2015 23:55    Post subject: Reply with quote

Tuskin noiden kaarien ominaisuudet on mihinkään muuttunu, että kestäisivät varmastikin jännittää ja testata, kunhan ei alkuperästä vetopituutta tietenkään ylittäis. Selviäis jäykkyys ja lähtönopeus. Mutta taitaa varmaan olla lähes sula mahottomuus saaha mikään museo myöntymään moiselle ajatukselle..
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 28.05.2015 09:06    Post subject: Reply with quote

Manner, museosta annettiin lähinnä vain ensimmäisessä viestissäni lukevat tiedot. Enempää tuota ei kai ole tutkittu.
Valmistusajankohdasta analyysi ei kerro mitään, metallin sisällöstä ja sitä kautta ominaisuuksista kylläkin. Vertailemalla muihin metallinäytteisiin voisi kuitenkin olla mahdollista selvittää onko kaaressa käytetty esim. järvimalmia, vai onko rauta kenties tuotu ulkomailta asti.

Andes, niinpä...
Back to top
View user's profile Send private message
patis



Joined: 17 Oct 2010
Posts: 288
Location: Helsinki

PostPosted: 28.05.2015 11:05    Post subject: Reply with quote

Onpas erinomaiset kuvat.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 28.05.2015 12:31    Post subject: Reply with quote

Kiitos!
Jos tällä jousella ampuisi museon vitriinin kolkkia, niin niistä töröttäisi yli puolet nuolihyllyn ulommaisen kulman ulkopuolella. Kaikissa tähän asti mittaamissani varsijousissa tai niiden kuvissa on tuo vetopituus sama, noin 25 cm / 10 tuumaa. Muiden säilyneiden kolkkien pituuksia en tiedä, teräskärjellä varustettujen vasamien pituuksista tai tasapaksuisuuksista en myöskään toistaiseksi tiedä yhtään mitään.
Ihmetyttää myös mikä on aiheuttanut nuoliuraa edeltävät kulumat. Jänteen ei ainakaan luulisi piiskaavan sinne asti, eikä vasaman peränkään uskoisi tuollaista tekevän. Voisiko olla että on hankautunut reppua vasten?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Varsijouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group