Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tulkaa hakemaan jousipuuta Espoosta!

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jouset
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Matti



Liittynyt: 10 Lok 2004
Viestejä: 538
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 17.02.2006 19:21    Viestin aihe: Tulkaa hakemaan jousipuuta Espoosta! Vastaa lainaamalla viestiä

!! HUOM: juna meni jo. !! (jkekoni)

Sunnuntaina kello 13:00 meitä lähtee ainakin allekirjoittanut, Juri ja Jkekoni putsaamaan paikan Espoossa. Tontilta löytyy omenapuuta, yksi iso päärynäpuu, pari oksaista marjakuusta, tuomi, tuomipihlajaa (ohuita versoja), orapihlajaa, vaahteraa, oletettua kultasadetta ja jotain muita muita. Tuomo muistaa loput?

Ollaan sovittu tontilla huseeravan rakennusfirman kanssa pelisäännöt eli että tullaan nimenomaan sunnuntaina ja ei päristellä moottirisahalla vaan justeerit vaan suhisee. Paikan päällä voi myös halkoa tukkeja kiiloilla ja lekalla.

Kiinnostuneet laittakoot mulle privaattimeiliä tai voi soitella numeroon 050 4901862. Olisi mukavaa jos paikallisia jousiseppiä ilmestyisi paikalle ja saisimme hyvät puut talteen, muuten ne menee kaikki polttopuiksi.

Tuomolle tunnustusta hyvän apajan löytämisestä ja siitä muille kertomisesta! +++++
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 18.02.2006 09:59    Viestin aihe: jousipuut Vastaa lainaamalla viestiä

Hienoa että putsaatte paikan arvopuista, jotta ne eivät mene hukkaan. Itse olen sunnuntaina varattu ja muutenkin talo pursuilee jousipuita, joten välittömiä tarpeita ei ole, mutta silti ajatus omenapuista ja kultasateesta kiehtoo oudosti...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 18.02.2006 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kultasadetta (jos oli) ja orapihlaja-aita olivat jo pe aamuna poissa.
atselin kultasadetta siitä risuläjästä ja en niitä siellä nähnyt, muta katselin aika kursiivisesti työmatkalla.

Omenapuut ja siellä sivussa olevat muut puut olivat tallella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 20.02.2006 09:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kertokaahan, mikä oli saalis! Mitä sinne vielä jäi, eli vieläkö kannattaa hakea puuta? Itse en valitettavasti päässyt, räkätauti iski sopivasti viikonlopuksi. En usko, että siellä kultasadetta on koskaan ollutkaan. Sen verran tarkkaan olen ne puut tarkistanut. Parasta siellä on nuo jyhkeät omenapuut, sekä paljon pienempiä erikoisuuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Matti



Liittynyt: 10 Lok 2004
Viestejä: 538
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 20.02.2006 09:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, minäkin kaaduin oksennustautiin viikonloppuna, eli en pääsyt paikalle. Muistelen että NCC:n mies sanoi että sunnuntai olisi viimeinen mahdollinen hakupäivä, olikos näin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 20.02.2006 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käsitin asian niin, että puupinot kuskataan pikaisesti pois, kun alkavat rakentamaan. Alueen toiseen päähän puut jätettiin vielä pitemmäksi aikaa pystyyn, joten sieltä voi kai hakea omansa pois. Sekin alue kyllä rakennetaan lähitulevaisuudessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 20.02.2006 11:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sanoivat että aloittavat maanataina räjäytystyöt, joten sinne on pääsy kielletty. (en ole kuullut vielä pauketta vaikka olen duunissa melkein naapurissa) Mitä sen jälkeen - en tiedä.

Minä olin ilmeisesti ainoa joka pääsi paikalle uudelleen sunnuntaina.
Otin muutaman vaahteratukin sekä "kultasadetta" jota oli oksa-kasassa sitä toista ohuempaa puuta(saarnipihlaja?) ja yhden tukin omenapuuta(luumupuuta?). Ei oikein pitkä pätkiä näyttänyt löytyvän. En jaksanut yksin ruveta kokonaisia isoja puita kaatemaan, eikä mikään niistä näyttänyt hyvältä.

Jotain oli yritetty kirveellä poikki ja tukea auton hinausköydellä. Ilmeisesti kaatajat tajusivat em puun lahoksi ja jättivät pystyyn.

otin myös 30cm pätkän 3cm paksua marjakuusta, niin pääse kokeinemaan em puun työstöä. Tai sitten voi tehdä marjakuusikahvaisen jousen Cool . Jousikelpoisia pätkiä ei ollut ja rungot olivat julmetun oksaisia, kuten suomessa aina (??).

Olisin ehkä ottanut muutaman vaahteratukin pinosta, jos sieltä olisi sopivia löytynyt, mutta autoni ajoin penkaan jumiin ja piti hinata pois kaverin 4-veto jaggella(Vw polo ei jaksanut), minkä jälkeen ei puiden etsikely jaksanut enää kiinnostaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 20.02.2006 16:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ähh! Pittääkö se muuttaa takaisin piäkaapunkiseuvulle, kun pojat löytää hienoja puuaarteita harva se päivä... Olen netin tavoittamattomissa viikonloppuisin, ja näin siinä sitten käy.

Miten mahtoi tälle isolle päärynäpuulle käydä? Halajan sitä kipeästi kokoelmiini (puuhulluus ei ole naurun asia). Päärynä on erinomaista jousipuuta ja siitä tehtiin mm. Keski-Euroopassa varsijousten tukkeja keskiajalla. Erittäin kaunista, kaikkiin suuntiin hyvin työstyvää, helposti kiillottuvaa puuta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 21.02.2006 02:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Päärynä oli ikävä kyllä niin känkkyräinen etten millään löytänyt siitä edes yhtä täysmittaista lapaa. Luumusta sain väenväkisin kiemuraiset oksanpuolikkaat kahvaliitosta ajatellen. Muuta vantteraa orapihlajaa, kapeaa tuomipihlajaa, omenaa sekä hyvää vaahteraa tuli. Halkomista riittää vielä pariksi viikoksi, luulen että saavat kuivua ulkovarastossa kuoret päällä kesään asti.
Tuomolle vielä kiitokset, vuoden kulttuuriteko! Teki kyllä vaikutuksen kun kaveri tunnisti puulajit pelkkien oksien ja kaarnan perusteella.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 21.02.2006 08:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hienoa, että saitte kuitenkin puuta! Pitänee itse vielä käydä joskus myöhemmin tarkistamassa, mitä on jäljellä ja mitä vielä irtoaisi. Tuosta jkekonin mainitsemasta puusta, jota oli yritetty kirveellä ja autolla nurin. Se on valtava, noin 6-8 metrinen päärynäpuu, suorarunkoinen. Valitettavasti vain se oli kuollut jo vuosi sitten talvella, jonka vuoksi paikallinen nuoriso oli yrittänyt saada siitä polttopuuta ja kaataa sitä autolla! Tosin huonolla menestyksellä. Kyllä siellä minun mielestäni on vielä yksi suorarunkoinen, eläväkin päärynä, jota joskus katselin sillä silmällä, että tuo olis upea, mutta se oli liian suuri rinkkaan.

Tuosta tunnistamisesta. Se auttaa hiukan talvitunnistuksessa, kun on kesällä nähnyt samoissa puissa lehdet ja syksyllä hedelmät...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 21.02.2006 11:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puissa on onneksi kasvukauden ulkopuolellakin hyviä tuntomerkkejä. Puiden silmut ovat yhtä yksilöllisiä kuin niiden lehdetkin, ja nuorten haararankojen väri, karvaisuus jne. on myös käypä tuntomerkki. Kasvien tunnistuksessa kannattaa mennä lähelle ja tsekata hyvin pieniä detaljeja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jouset Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com