Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

eastern archery- jouset, kokemuksia?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jouset
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Tumppi
Vieras





LähetäLähetetty: 22.03.2006 20:30    Viestin aihe: eastern archery- jouset, kokemuksia? Vastaa lainaamalla viestiä

Päivää!

Onko yleensä millaisia kokemuksia ko. jousista? Ajatuksissa olisi hankkia ensimmäinen tyylilajin jousi ja päätin kysellä vähän asiantuntijoiden kommentteja.

Yksi aihepiiriä käsittelevä keskustelu täällä näytti olevan, koskien lähinnä grozerin jousia. Itselläni vetopituus on luokkaa 29" ja vetolujuutta saa olla ihan jämäkästi, ei kuitenkaan ihan sivustolta löytyvän KASSAI Bear:in luokkaa (noin 100 # maks. 31 " vetopituudella).

Tulisi lähinnä taulukäyttöön ja mahdollisuuksien mukaan myös maastoammuntaan tulevaisuudessa. Kovin ovat hyvännäköisiä ja oloisia kuvien perusteella, tietysti noihin seikkoihin sitä helposti myös haksahtaa ensikertalainen..

Kaikki kommentit ovat kovin tervetulleita!

http://www.eastern-archery.com/
Takaisin alkuun
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 23.03.2006 01:19    Viestin aihe: jousi Vastaa lainaamalla viestiä

Vilkaisin nopeasti sivuja ja olin huomaavinani, että firma myy näitä tuttuja unkarilaisia jousia, joissa muotokieli on perinteinen ja materiaalit osittain moderneja (lasikuituselkä).

Peukalosääntönä sanoisin, että jousi pitäisi ainakin nähdä aina ennen kuin sen ostaa. Ja mieluimmin vielä pitäisi päästä koeampumaan. Jos kokemusta jousista ei paljonkaan ole, niin ostotehtävä on hieman hankala. Toisaalta ainakin kesällä Turun keskiaikamarkkinoilla näiden unkarilaisten jousten hinnat olivat niin ällistyttävän alhaisia, että kyllä siinä voi jo pienen riskinkin ottaa, jos jousen muotokieli kerran miellyttää. Tämän parempaa ohjetta en nyt pysty antamaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumppi
Vieras





LähetäLähetetty: 23.03.2006 08:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia vastauksesta!

Tässä ollaankin kahden vaiheilla, tilatako vai odottaa seuraavaan Kuopion reissuun, sillä savonmaalla tuo piste sijaitsee. Mutta tottahan tuo, jottei hinnat ole kovin riskaabeleja. Ja mielellään sen koeammunnan suorittaisi!
Takaisin alkuun
Rakonczay



Liittynyt: 15 Maa 2005
Viestejä: 623
Paikkakunta: Kuusankoski

LähetäLähetetty: 23.03.2006 12:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on omakohtaisia kokemuksia paljonkin näistä Unkarilaisista jousista.
Ensimmäinen kysymys mikä mulle tulee mieleen on että miksi pitäisi maksaa Kuopiolaiselle firmalle siitä etä se sun puolesta tilaa jousen unkarista ja ottaa katteet välistä.
Homma käy hyvin vaivattomasti myös suoraan Kassain ja Grozerin kanssa jos osaat edes auttavasti englantia.

Mukana oli pari jousen valmistajaa joihin en ole törmännyt, mutta useimmat olivat tuttuja minulle.
Mulla on nyt purettuna yksi Kassain jousi, ja rakenne on sellainen että jousi on lavasta lapaan lasikuitua. Lasikuidun paksuus määrittele paunat.
Puiset lavat on kiiinnitetty lasikuituun lankapunoksella.
Kahvan kohdalle on kiinnitetty koristelistat puusta. Koko hökötys puuosia lukkunottamatta päällystetään nahalla tms, jotta se näyttää hyvältä.

Tutki tarkkaan etukäteen jousen jäykkyys ettei käy niin kuin minulle. Mainitsemani jousi on purettu sen takia että kunhan ulkona tarkenee työskentelemään niin hävitän siitä 30-40 paunaa että päästään 50 paunan tasolle.

Jos pystyt niin käy jossain tällaisessa tapahtumassa. Sieltä löytyy kauppiaita riittävästi ja pääset kokeilemaan vehkeitä.
http://www.palotajatekok.hu/engindex.html

Tossa on pari kuvaa mun löysemmästä Kassain jousesta (40#)
http://www.kolumbus.fi/rauno.huikari/Archery.htm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
PekuVee



Liittynyt: 01 Syy 2004
Viestejä: 157
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 23.03.2006 15:51    Viestin aihe: Aasialaisjouset Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on jotain kokemusta Grozerin jousesta. Tilasin sieltä puolitoista vuotta sitten TRH-laminoidun turkkilaisjousen 34 paunaa. Lavat on pinnoitettu selästä ohuella lehmännahalla, jossa on perinteinen koristekuviointi. Vatsapuoli on tumman ruskea, ilmeisesti polyfenolia (bakeliittia). Koko rakenne on 6-kerros laminaatti, jossa on mukana myös puuta. Jousi on kevyt ja nopea. Erittäin miellyttävä on ollut näin aloittelijalle. Koska sitä voi kiskoa jopa 34 tuumaa, niin peukalosormus on käytännössä välttämätön. Siitä ilahtuneena tilasin Grozerilta viime syyskuussa hieman perinteisemmän jousen, joka on tehty "miu mau mukkaan" eli ei esiinny kuvastossa. Malli on epäsymmetrinen hunnilainen, jossa on puurunko sekä sarvilaiminointi lavoissa, kahvassa ja syaheissa. Nahkapäällysteinen selkä, jonka vahvikkeena hieman lasikuitua. Oma väritys. Paunoja on siihen tilattu 55 kpl. Ihan oikeaan komposiittijouseen ei ollut varaa eikä haluakaan, koska ne ovat hyvin arkoja kosteudelle ym (jännettä, vesiliukoista kalaliimaa, tuohta). Lisäksi odotusaika on vähintään 1,5 vuotta. Nyt jouduin odottamaan tämänkin version kanssa jo 7 kuukautta eli pitäisi tulla minulle suunnilleen viikon päästä. Razz http://www.grozerarchery.com


torok.gif
 Description:
Grozer TRH Turkish Decorated
 Filesize:  12.06 KB
 Viewed:  7210 Time(s)

torok.gif


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Vieras






LähetäLähetetty: 23.03.2006 19:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rakonczay:lle ja miksei muillekin..

Kiitoksia vinkeistä, mitä kävin sivullasi, on tuo työn alla (paunoja vähemmän) ilmeisesti se KASSAI:n Bear?

Mitäs noin unkarilaisista enemmän tietävänä olet ulkoisten seikkojen mukaan mieltä kuvassa olevasta KASSAI Raven -jousesta? Pituus 55" jänteessä, maks. vetopituus 31 " (itsellä noin 29-30") ja paunoja 25-60# mikä riippuu sitten tietty vedosta. Itseäni hiukka arveluttaa jykevät lapojen "kärjet", viekö lie nopeutta heitosta pois? Tosin näyttää tuon tyylin jousissa olevan muutenkin ihan tukevat nuo lavat.



magyarkassaieimage.jpg
 Description:
 Filesize:  10.5 KB
 Viewed:  7189 Time(s)

magyarkassaieimage.jpg


Takaisin alkuun
Tumppi
Vieras





LähetäLähetetty: 23.03.2006 19:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin ja sama mies kirjoittelee em. kun aloittikin ketjun, jäi vaan tuo nickki pois.
Takaisin alkuun
Rakonczay



Liittynyt: 15 Maa 2005
Viestejä: 623
Paikkakunta: Kuusankoski

LähetäLähetetty: 24.03.2006 10:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se mun 40 paunainen Kassain "sport" jousi on heitoltaan todella hidas
verrattuna esimerkiksi Falcon lattajouseen. 40 metrin ampumamatkalla tähtäykseen sai ottaa korkoa jotain 3-4 metriä. Paljasta taivasta vasten se oli ihan arpapeliä. Jonnekin 30 metriin asti se toimi ihan hyvin.

Luulen että hidas heitto johtuu siitä puhtaasta lasikuiturungosta ja suht suurista puisista lavoista. Siinä 89# Bearissa on vielä isommat lavat.
Saa nähdä kun kavennan sitä 50 paunaiseksi että millainen heitto siinä on.
Voisi olla fiksua keventää myös Bearista lapoja.

Grozer tekee lavat yleensä toisin päin kuin Kassai, jolloin jänne kulkee uraa pitkin lavassa, johon se laukauksen lopussa räpsähtää. Kassain jousissa on jänteissä isot silmukat koska lapa on kapea ja silmukka jakautuu lavan sivuille.
Olen kyllä nähnyt ammuttavan yhdellä Grozerin mallilla 20 metristä, mutta en muista kuinka hyvin nuoli siitä lähti. Ampujana oli nainen jolle jousi oli hieman liian jäykkä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
PekuVee



Liittynyt: 01 Syy 2004
Viestejä: 157
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 31.03.2006 12:21    Viestin aihe: Grozer jouset Vastaa lainaamalla viestiä

Ensinnäkin kommentti koskien tämän sivuston linkkiosiota, jossa mainitaan mm.
Lainaus:
www.traditional-archery-scandinavia.com (=eastern-archery). Kotimainen jousia tekevä firma. Sivuilla laajavalikoima erilaisia jousia.
Kyse on kuitenkin saksalaisen Reiner Wustenfeldin Kuopion likellä oleva jousitarvikekauppa sekä Jurttakylä. Kaveri toimii lähinnä Grozerin ja muutaman muun unkarilaisvalmistajan jälleenmyyjänä. En tiedä että Wustenfeld olisi valmistanut yhtään jousta. Olen itse hankkinut tähän mennessä kaksi jousta suoraan Grozerilta Unkarista. Tällä viikolla saapui uusi omien toivomusteni mukainen Hunnilaisjousi joka vaikuttaa varsin "miehekkäältä" vehkeeltä. Kommentoin sitä lisää kun pääsen kokeilemaan vähän enemmän.
Mutta toistaiseksi en ole Grozerin jousiin pettynyt. Jokaisellahan on varmaan oma näkemyksensä perinnejousesta. Minä olen mieltynyt näihin aasialaisiin.



hunni.gif
 Description:
Grozer Hunnish Extra 1. ( kuvan jousi on muodoltaan samanlainen kuin tilaamani mutta ei rakenteeltaan eikä väritykseltään - huomaa jousen epäsymmetrisyys)
 Filesize:  7.26 KB
 Viewed:  7011 Time(s)

hunni.gif


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Tumppi
Vieras





LähetäLähetetty: 04.04.2006 12:48    Viestin aihe: Hunnilaisen toimivuus? Vastaa lainaamalla viestiä

Jokos on Pekuvee saanut tuntumaa uuteen jouseen?
Takaisin alkuun
Tilleri



Liittynyt: 04 Huh 2006
Viestejä: 11
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 04.04.2006 13:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rakonczay kirjoitti:
Mulla on omakohtaisia kokemuksia paljonkin näistä Unkarilaisista jousista.
Ensimmäinen kysymys mikä mulle tulee mieleen on että miksi pitäisi maksaa Kuopiolaiselle firmalle siitä etä se sun puolesta tilaa jousen unkarista ja ottaa katteet välistä.
Homma käy hyvin vaivattomasti myös suoraan Kassain ja Grozerin kanssa jos osaat edes auttavasti englantia.


Eipä noissa hinnoissa eroa ole, yllättävää kyllä sinänsä. Itse tilasin taannoin Grozerin jousen Eastern Archeryltä ja hinta on täsmälleen sama kuin Grozerin omassa nettikaupassa, sainpa siihen vielä pienen alennuksenkin tingattua.
Aina on helpompaa käydä kauppaa kotimaassa, siltäkin varalta että joutuu esim. palauttamaan jousen. Ei tarvitse lähetellä paketteja kalliilla hinnalla ulkomaille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PekuVee



Liittynyt: 01 Syy 2004
Viestejä: 157
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 04.04.2006 15:36    Viestin aihe: Hunnilaisjousi Vastaa lainaamalla viestiä

Pääsin viime sunnuntaina kokeilemaan uutta Hunnilaista ensi kerran. Hoodin maastoradalla Espoossa oli vielä sen verran upottavaa lunta että tyydyin vain "sisään"-ampumaan sitä suurimpaan taulunpohjaan n. 15m etäisyydeltä. Ensi vaikutelma on hennon TRH-turkkilaiseni jälkeen, että tämä uusi tuttavuus on raskas, jopa järeä. Se on kauttaaltaan sarvilaminoitu mikä nostaa vehkeen painoa. Kun samalla totuttelin uuteen peukalosormukseen niin olipa siinä ihmettelemistä. En yrittänyt sen kummemmin vielä tähtäillä mutta ilmeisesti vahingossa osuin kuitenkin taulun keskellä olevaan käyntikortin puoliskoon. Mutta kyllä tässä vielä menee muutama kerta lisää ihmetellessä sen Hunnilaisen käyttäytymistä, ennenkuin pystyy antamaan mitään tuomiota. Hurjan tuntuinen vehje kuitenkin Wink. Mitä tulee Grozerin ja Wustenfeldin hinnoitteluun niin selvä kartellihan se on. Sama hinta siellä ja täällä. . Minusta on kuitenkin mukavampi olla yhteydessä suoraan valmistajaan. Tämä Hunnilaiseni on uniikkikappale, eikä sitä kuitenkaan pääsisi etukäteen kokeilemaan Kuopiossa (eikä Feketeerdössäkään)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Tumppi
Vieras





LähetäLähetetty: 04.04.2006 22:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia Pekuweelle infosta!

Entäs Tillerillä, onko millasta jousta tulollaan..?
Takaisin alkuun
Tilleri



Liittynyt: 04 Huh 2006
Viestejä: 11
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 05.04.2006 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumppi kirjoitti:
Kiitoksia Pekuweelle infosta!

Entäs Tillerillä, onko millasta jousta tulollaan..?


Tuloillaan on Grozer Sparrow hawk 45# 28¨ Lupasivat toimitusajaksi noin neljä viikkoa, vielä pitää noin 2,5-3viikkoa odotella. Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta kyseisestä jousesta?


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tkorte



Liittynyt: 23 Jou 2005
Viestejä: 648
Paikkakunta: Ilomantsi

LähetäLähetetty: 05.04.2006 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo sen verran kokemusta, että noita lasikuituteoksia ei kannata heittää järveen. Menevät pohjaan kuin kivi Shocked
Kallavedellä, selällä, tuli väittely asiasta. En sitten kokeillut kuin vasta rannassa, vaikka ei siinä iso vahinko olis tullu... Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
PekuVee



Liittynyt: 01 Syy 2004
Viestejä: 157
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 05.04.2006 15:09    Viestin aihe: Lasikuitua Vastaa lainaamalla viestiä

tkorte ei ilmeisesti arvosta lasikuitua jousimateriaalina, mutta varmaan pehvan alla oli lasikuitupaatti siellä Kallaveden selällä :lol:
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Vieras






LähetäLähetetty: 05.04.2006 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tkorte kirjoitti:
Joo sen verran kokemusta, että noita lasikuituteoksia ei kannata heittää järveen. Menevät pohjaan kuin kivi Shocked
Kallavedellä, selällä, tuli väittely asiasta. En sitten kokeillut kuin vasta rannassa, vaikka ei siinä iso vahinko olis tullu... Rolling Eyes



Onko tosi? Ja minä kun yritin hankkia jousta joka kelluisi hyvin. Taidan liimailla jousen saatuani siihen pienen pieniä, kauniin värisiä puupalasia kelluvuuden lisäämiseksi. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Antilarppi
Vieras





LähetäLähetetty: 05.04.2006 17:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oman käsitykseni mukaan Eastern Archery -lafkan jouset ovat melkoista sekundaa. Erityisesti tässäkin viestiketjussa mainitut Raven ja Sparrow Hawk jouset kyllä houkuttelevat ulkonäöllään, mutta moni on niihin karvaasti pettynyt kun ovat jouset käsiinsä saaneet. Soveltuvat tietenkin larppikeijuiluun ja muuhun vastaavaan mutta itse en käyttöjouseksi hankkisi...

Saa toki olla eri mieltäkin...
Takaisin alkuun
Tilleri



Liittynyt: 04 Huh 2006
Viestejä: 11
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 05.04.2006 21:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Antilarppi kirjoitti:
Oman käsitykseni mukaan Eastern Archery -lafkan jouset ovat melkoista sekundaa. Erityisesti tässäkin viestiketjussa mainitut Raven ja Sparrow Hawk jouset kyllä houkuttelevat ulkonäöllään, mutta moni on niihin karvaasti pettynyt kun ovat jouset käsiinsä saaneet. Soveltuvat tietenkin larppikeijuiluun ja muuhun vastaavaan mutta itse en käyttöjouseksi hankkisi...

Saa toki olla eri mieltäkin...

Tämän sinun viestin informaatioarvo on täysi nolla. Tässä minun käsittääkseni yritetään kysellä kokemuksia ihmisiltä, joilla noita jousia on ollut. Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin että et itselle huolisi ja ovat täysin larppijousia niin on ehkä parempi olla kirjoittamatta sitä viestiä.
Kun nyt kerroit että moni on Eastern Archery-jousiin pettynyt, sano toki miten? Mikä jousessa on ollut vikana ja miksi se ei ollut hyvä? Se tiedetään jo että kelluvat huonosti ja sopivat larppaamiseen, mutta ehkä täältä jotain muutakin irtoaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tkorte



Liittynyt: 23 Jou 2005
Viestejä: 648
Paikkakunta: Ilomantsi

LähetäLähetetty: 06.04.2006 14:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oli muuten jotain polyeteeniä tms jukurttipurkkitavaraa, parempaa kuin lasikuitu Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
RTenhunen
Vieras





LähetäLähetetty: 06.04.2006 21:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä kokemuksiani Eastern-Archerystä ja sieltä saatavasta tavarasta:

Ostin yli vuosi sitten silloisesta Traditional-Archery-Scandinavista skyyttimallisen hevosjousen (Scythian Adult 50 paunainen), jotta voisin kokeilla myös tällaisten jousien maailmaa. Tähän asti olen ollut vannoutunut pitkäjousen käyttäjä. Olin siihen mennessä kokeillut Reinerin luona jo turkkilaista hevosjousta ja saanut - yllätyksekseni - todella miellyttävän kuvan ko. tyyppisistä jousista.

Minulle tuo Grozerin valmistama skyyttijousi oli todella mieluisa. Heitto oli nopea ja jousella ampuminen oli todella miellyttävää. Voimaa piisaasi ja tarkkuutta myös. Laadultaan jousi oli myös asiallinen ja hyvin tehty.

Olin siiis päässyt kokeilemaan muitakin Grozerin malleja, joten hankin itselleni nyt talvella unkarilaisen (malli C, 45 paunainen) hevosjousen. Edelliseen verrattuna se on kevympi ja omalla tavallaan myös "hienostuneempi", jos niin voi sanoa. Siis: miellyttävämpi ampua. Jousi on edelleen asiallinen paketti, hyvin tehty. Jos vertailla pitäisi, niin pidän edemmän tästä mallista kuin skyyttiläisestä. Tällä uudella olen ampunut vasta n. 500 laukausta, mutta paremmalle tuntuu.

Neljällä jousiampujakolleegalla on myös näitä Reinerin kautta hankittuja Grozerin jousia (2 skyyttiä, 1 unkarilainen, 1 turkkilainen) ja kaikki ovat pitäneet varauksettomasti omista jousistaan / malleistaan.

Tässä epäillään käyttöjousen ominaisuuksia, mutta esim. turkkilaisjousi on ollut aktiivisessa käytössä jo useita vuosia vaistoammunnassa ja metsästyksessä. Riistaa tullut myös. Kaikkien mielestä siis asiallisia ja hyvin toimivia jousia.

Sitten vielä firmasta : ensiluokkaisen tavaran (myös nuolet -suosittelen)olen vuosien ajan saanut erittäin hyvää palvelua ja asiantuntevia neuvoja Reineriltä. Suosittelen kyllä lämpimästi kaikille.

Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Jouset Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com