Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Moderni urheiluvarsijousi

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Varsijouset
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 19.08.2006 20:35    Viestin aihe: Moderni urheiluvarsijousi Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeilin tänään Ase ja kirja -tapahtumassa Riihimäellä Suomen varsijousiampujain liiton osastolla modernia urheiluvarsijousta. Ammuin kolme laukausta. Ensimmäinen lähti vähän varkain, kun en vielä tiennyt, että liipaisin oli niin herkkä. Nuoli meni punaiselle lähelle keltaisen keskustan reunaa, joten ei kuitenkaan ihan huono laukaus. Seuraava osuikin sitten keltaiselle muutaman millin päähän absoluuttisesta keskipisteestä. Kolmas nuoli osui käytännöllisesti katsoen aivan keskelle. Etäisyys oli siinä 18 m. Ihan mukava kokemus. Tähtääminen oli kuitenkin hieman monimutkaista, kun piti tarkkailla myös "kuvassa" näkyvää vatupassia, jonka avulla jousen sai pidettyä aivan vaakasuorassa. Vaikeampaa kuin kiväärillä tähtääminen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 19.08.2006 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ampunut kahdella. Toinen pitkän aikaa sitten tuntui ihan just kivääriltä*, mietin että ammuinko makuulta, en nyt saa päähäni, että ammuinko myös pystystä.

Toinen taas paino aivan hervottoman paljon ja siinä oli sellainen hämärä kahva, minkä kanssa sai tuettua kyynerpään lonkaa vasten. Nuolet osui ihan kivasti taulun keskivaiheille. Monia metrejä lähemmäksi kuin perinnevasijousella tai käsijousella.


*) Rk62 on ainoa kivääri jolla allekirjoittanut on ampunut Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mika



Liittynyt: 22 Huh 2006
Viestejä: 978

LähetäLähetetty: 07.09.2006 20:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep, diopteritähtäin taisi olla kyseessä. Olen piekkarilla ampunut 50m ja kyseinen tähtäin on yhtä tarkka, kuin optinenkin. Olin joskus havittelemassa kyseisen mallista tarkkuusvarsijousta.

Valopistetähtäin on pistoolissa ehdottomasti nopein ampua.

Taljajousissa ja haulikoissa on tainnut valopistetähtäimiä jo olla kauankin. Kummassakaan ei ole tullut kokeiltua.

Laasertähtäimistä ei ole kokemusta, mutta mieleen tulee sana LELU.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Mika



Liittynyt: 22 Huh 2006
Viestejä: 978

LähetäLähetetty: 08.09.2006 15:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Netissä on ollut ohjeita ihan kilpavarsijousen rakentamiseen laukaisukoneistoa myöten, vaan onkohan jo vanhentunut linkit.

Tämän verran kuitenkin vielä löytyi tarkkuusvarsijousiampujan kertomaa.

Lainaus:

...
Olen ollut jousiammunnan parissa vuodesta 1968 lähtien. On tullut ammuttua merkillä ja vaistolla. Itse pidin enemmän vaistosta Varsijousiammuntaa aloin vasta 1986. Siinä ammuttiin 65 metrin, 50 metrin ja 35 metrin matkoilta kustakin matkalta 30 nuolta. Ammunnan yhtä kierrosta kutsutaan IR 900. Taulun koko on 60 senttiä ja kympin halkaisija on 6 senttiä. Tänä vuonna tuli uutena sääntönä, ammutaan 35 m matka kolmipistetauluun, jossa kympin halkaisija on 4 cm.
...
Vuonna 2003 ammumme uusia matkoja jotka ovat 65 metriä 55 metriä ja 45 metriä. Taulu on 60 senttiä. Käytettävät nuolet ampuja valmistaa itse, nuolen paino on yleensä 19- 22 g. Sisällä ammutaan 18 metrin matkalta 2x30 nuolta. Kolmipistetauluun taulun koko on 15 senttiä ja kympin halkaisija on 2,5 senttiä.
...


Lähde http://www.elisanet.fi/mauno.rajala/luettelo.htm



Rastilassa.jpg
 Description:
Iso kuva, mutta olkoon.
 Filesize:  86.23 KB
 Viewed:  3625 Time(s)

Rastilassa.jpg


Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Varsijouset Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com