Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tuomen halkominen

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Materiaalit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 04.09.2006 09:59    Viestin aihe: Tuomen halkominen Vastaa lainaamalla viestiä

Onko muilla sama kokemus, että tuomen halkomista on vaikea ohjata ja tuntuu vetelevän ihan mihin vaan?

Itse haloin 10 cm ohuesta 15 cm paksusta päästä tukkia ja en onnistunut lopulta saamaan kuin toisen puolen ehjänä. Tähän tosin vaikutti että yritin repiä ehkä liian voimallisesti vielä tikuilla yhdistyneitä puolia, kun olis pitänyt irroittaa noi vesurilla.

Halkomista tosin hankaloitti, että halkomislekana käyttämäni kirveen terä irtosi, joten hakkasin kirveitä ja kiiloja 2Kg moskulalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tuukka Kumpulainen



Liittynyt: 25 Hei 2004
Viestejä: 1566
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 04.09.2006 10:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On.


Pienten puiden halkomiseen käytän nippua pieniä, teräviä puukiiloja ja puunuijaa. Näillä halkeamista pystyy ohjailemaan huomattavasti tarkemmin kuin monen kilon raudanpaloilla, ja bonuksena melutaso on n. 1/10 jälkimmäisestä.

Puoliskoja kiinnipitävät säleet kannattaa ropsia poikki sitä mukaa kun niitä tulee, pölkky halkeaa näin huomattavasti vähemmällä hakkaamisella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 07.12.2006 19:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eipä ole vastaavia kokemuksia. 2 yli 2 metriä pitkiä ja 20-30 cm halkaisijaltaan olevia tuomen runkoja olen halkaissut ja se on ollut tähän mennessä kilten puu mitä olen halkonut. ei mitään kierteitä, mutta kun osui oksaa tielle niin halkeama (tietenkin) lähti jommallekummalle puolelle.
välineet oli fiskarssin vesuri ja männysta oleva hieman jykevämpi oksan pala. (tämä katkesi 3 kertaa 2 metrin aikana mutta ei haitannut liikoja)
"kiilana" käytin männyn oksan palaa. hyvin toimi Very Happy
en sitten tiedä pienemmistä ja kapeammista rungoista/oksista. Confused

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 08.12.2006 00:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun kokemuksella kaikki puu on kierteistä riippumatta kuinka suoraa se on. 2m pätäkät alkaa aina olla kierteistä. Paksuimmat mitä ite olen halkonut on ollut jotain 20cm halkaisijaltaan joten en osaa sanoa onko tosipaksut sitten suorempia, voisin kuvitella että ainakin jossain määrin

Tuomi on mun kokemuksella helppo halkoa, mutta ohjausta se ei otta, eli pitää halkaista ytimen poikki ja toivoa että staavi ei tee 180 asteen kiertoa.
Vaahtera taas vaatii paljon voimaa, mutta ohjaus toimii helposti.

Olen sitä mieltä että paras on sahata puu staaveiksi, jos siihen vain suinkin on mahdollisuus. Menee miten pitää ja staaveja vain yksinkertaisesti tulee paljon enemmän. Tietenkin parempi olisi mennä kuitujen mukaan, etenkin puussa joka on parempi puristuksessa, kuin vedossa, kuten Tuomi. Kuitujen mukaan meneminen ei vain ole mahdollista, jos puu on liiaksi kierteellä.

Ehkä kivoin tapa tehdä jousi on sellaisesta kepistä, mistä saa vain yhden. Sen kun hakaa vaan vesurilla ohueksja laittaa kuivumaan. Ei tarvii halkoa. Kun puu on kuivunut, niin siinä on vastakaari. Sitten vain muotoilu ja tilleröinti. Lopullinen jousi on sitten B-profiilinen, kun toi kuivausrefleksi ottaa settiä enemmän kuin suoraksi kuivutettu.

Hankaluuksia tulee usein jos staavi on ohut ja käyrä.


Ton voi tehdä takapihalla suht pienellä vaivalla ilmain konevoimaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 06.02.2007 18:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mitenköhän te ohjailette niitä halkasuja? vois olla ihan käytännöllistä.
ite oon aina vaan halkassu ytimen mukaan ja toivonu ettei oo paljoa kierteillä.

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 07.02.2007 01:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos on kierrettä niin sitten on, ei sille mitään mahda. Jos ei ole kierrettä niin puu halkeaa suoraan. Kaarnan uurteista voi päätellä aika paljon.

Vähäkierteisimmät puut löytyvät yleensä varjoisista notkoista tai tiheiköistä minne valo lankeaa ylhäältä . Avoimilta tuulisilta rinteiltä tai aukioilta voi odottaa löytävänsä todella jengaisia runkoja, näiden oksat saattavat tosin olla suorempia.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 07.02.2007 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ahaa. Minä luulin että kierteettömiä puita kasvaa siellä missä aurinko ei kierrä maan ympäri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tuomo



Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 2220
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 07.02.2007 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten Tuukka joskus jossain viestissä totesi, että jos puun kierteinen, niin sitten se on. Jos halkaiset kierteisen puun suoraan, kuivuessaan se kuitenkin kiertyy. Tai jos halkaiset kierteisesti, ei se kuivuessaan enää kierry, lopputulos kummassakin tapauksessa kierteinen aihio. Itse olen pienet kierteiset aihiot veistellyt vähitellen muotoonsa. Olen katsonut kiertymissuunnan ja veistellyt sitä vastaan, tavallaan ottanut ennakkoa siten, että puun kuivuessa, se kiertyy suoraksi. Tätä olen toistanut vähitellen, kunnes puu on kuivaa. Työlästä, mutta saa esimerkiksi pienistä tuomipihlajista suoria ja halkeilemattomia aihioita, ja toimii hyvin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Materiaalit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com