Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 07.01.2008 20:30 Viestin aihe: Keskiaikaisen varsijousen materiaalivalinnoista |
|
|
Ajattelin tässä rakentaa varsijousen, ja kysäisenkin nyt materiaaleista:
Ajattelin laittaa tukkipuuksi mahonkia, koska sillä on kaunis väri, onko se hyvää lujuuden puoleen? Kokemusta kyseisestä aineesta kellään?
Teen myös teräskaaren auton lehtijousesta; onko hyvä idea vai pitäisikö käyttää jotain muuta jousiterästä eli onko auton lehtijousi liian "hidas" palautumaan, vai onko sillä eroa muihin jousiteräksiin (tuskin on)? Kaaresta tulisi 90 cm pitkä.
Virekynnyksen ajattelin tehdä messingistä, mutta en tiedä miten se suhtautuu
teräksiseen liipaisimeen- meinaan että kuluukohan se, pitäisikö öljytä?
Ja jos jollakulla olisi hyvä kuva keskiaikaisen varsijousen taljasta jossa näkyisi, miten köydet menevät taljoihin ja telaan, olisin kiitollinen.
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 08.01.2008 10:49 Viestin aihe: |
|
|
Lehtijousi kait toimii kohtuullisen hyvin nohin elämää raskaampiin 500# jousiin, mutta pienempiin se on liian raskas, joten heitto jää huonoksi.
Tappilukko on huomattavasti helpompi, mutta liipasin voima kasvaa helposti aika suureksi >100# kaarilla.
Et ole ajatellut <100# ja puukaarta? (tai puu+jänne). Yleensä eurooppalaisessa perinteessä vetopituus on lyhyt, mutta mielestäni ei olisi ongelma tehdä esim 50cm vetopituutta ja takaperin tappilukkoa?
Mahonkin on pehmeää, enkä suosittele sitä edes tukiksi lehtijousesta tehtyyn varsijouseen.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 08.01.2008 13:05 Viestin aihe: |
|
|
Onko siis virekynnyksellä ja liipaisimella varustettu koneisto paras mahdollinen hyvin raskasvetoiselle kaarelle?
Puu+jänne- kaaressa on vain yksi ainut vika(siis minulle) :en osaisi tehdä sitä ilman kunnon ohjeita, enkä tiedä miten se kuuluisi työstää. Sen tiedän, että siihen käytetään puista kaarta johon etupuolelle kiinnitetään jotenkin eläimen jännettä vahvistamaan vetoa, mutta en oikein osaa tehdä jousia puusta, en ole ikinä tehnyt. Siksi minulle olisi helpompaa tehdä hyvin raskas kaari teräksestä.Tietty puinen olisi tyylikäs, jos vain olisi ohjeet sen tekoon...
Kävisikö koivu tai saarni tukiksi?
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Santtu Risku
Liittynyt: 31 Tou 2006 Viestejä: 1659 Paikkakunta: Inari
|
Lähetetty: 08.01.2008 14:53 Viestin aihe: |
|
|
siihen pätee normaalin puujousen teko-ohjeet jänteitten kanssa. selaile jouset foorumia ja topikkia jännejousi, niin sellainen vaan lyhyempänä ja vahvempana, niin voila! se sitten että jos tekee jonkun 90# lyhyen jännevahvisteisen kaaren, niin se saa olla tasan tarkkaan oikean mallinen ja hyvin tehty ettei petä.
Itse en myöskään tällaisella kaarella kuljettaisi jousta jännitettynä, sillä kaari laiskistuu siitä. jännitysajan tulisi olla mahdollisimman lyhyt tässä tapauksessa.
Sitten on myös näitä kaaria jotka on vahvistettu jänteillä SEKÄ sarvella joka liimataan vatsapuolelle. tällöin saa taas olla vielä tarkempi ja todella hyvä tekemään jousia jotta onnistuisi kunnolla. harjoitus tekee mestarin.
_________________ "When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 08.01.2008 15:23 Viestin aihe: |
|
|
Liipaisinkoneistosta vielä, että olisiko tuollainen virekynnyksellä varustettu paras raskaalle jouselle?
Entä koivun tai saarnen käyttö tukkipuuna?
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
elvis
Liittynyt: 27 Kes 2007 Viestejä: 343 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 08.01.2008 15:43 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Entä koivun tai saarnen käyttö tukkipuuna? |
Minä käyttäisin käyttäisin mielummin koivua. Saarni on niin
pirun kallista. Saarni käy kyllä kaareksi.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 09.01.2008 11:12 Viestin aihe: |
|
|
Virepyörä+kynsi tai sitten han-lukko olisivat varmaan se juttu raskaalle kaarelle.
Mulla on 80# saarnikaarinen tappilukolla ja kyllä se kohtuullisesti liipasinvoimaa tartee, mutta en näe vielä ongelmaksi.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 09.01.2008 18:33 Viestin aihe: |
|
|
Hyvällä tahdilla voin saada varsijousen valmiiksi jo ensi kuun alkuun, kävin tänään ostamassa koivua, pitää antaa kuivaa, niin voin liimata neljästä laudasta tukin aihion... tiedän, ettei se varsinaisesti ole keskiaikainen tapa tehdä liimaamalla, mutta paksumpi puutavara olisi kuivatettaessa käyristynyt ja hakeillut ja olisi vaikeampi työstää- ja lisäksi sitä ei ollut mitenkään saatavilla. Pistänkö kuvia edistyksestä kunhan pääsen rakentamaan?
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Dan The Master
Liittynyt: 20 Hei 2006 Viestejä: 509 Paikkakunta: Perho
|
Lähetetty: 09.01.2008 22:20 Viestin aihe: |
|
|
Joo kuvat ois kivoja. Itsekkin halajan varsijousta itselleni, joten kuvista ois apua.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 22.01.2008 21:17 Viestin aihe: |
|
|
Ja siinä ovat ensimmäiset kuvat, joissa näkyy jo hieman jousen muotoakin. Kaari on lehtijousesta, mutta oltuaan auton pohjassa ja romupihalla mudassa
n.20 vuotta, se on lievästi ruosteinen. Tuntuu kuitenkin voimaa riittävän...lisää saa kaarta lyhentämällä. Tai ostamalla paksumman. Kuvassa ovat myös jalkarauta, virekynnys ja raakatekoinen liipaisin. Tukkia pitää vielä hioa ja höylätä pinta päältä sileäksi.
Description: |
Jouskari alkaa saada muotoa vannesahan ja rälläkän keinoin. |
|
Filesize: |
238.83 KB |
Viewed: |
25967 Time(s) |
|
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 23.01.2008 01:50 Viestin aihe: |
|
|
Hyvältä näyttää!
Kaaren ympärille kannattaisi ommella nahkasuojus kuten tapana on ollut.
Räjähtävästä lehtijousesta sinkoilevat teräväsärmäiset kappaleet vahingoittavat ympäristöä.
_________________ Kantapään kautta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
elvis
Liittynyt: 27 Kes 2007 Viestejä: 343 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 23.01.2008 17:08 Viestin aihe: |
|
|
Katsoin jokin aika sitten jonkun dokumentin (taisi olla YLE-extralta), jossa
kerrottiin samuraimiekkoja takoneiden seppien tekniikoista. Siinä sanottiin,
että he saivat teräksen paljon kestävemmäksi ja joustavemmaksi,
kun takoivat sen moneen kertaan ensin litteäksi ja sitten taittoivat
sen. Terään tuli ikään kuin monta kerrosta. Sanoivat, että kerroksia oli
miljoonia
Varmaan muuallakin käytetty tekniikka... En tiijä mahtaisiko tossa
jouskarin kaaressa vaikuttaa ? Vai käytetäänkö sitä jopa noissa
lehtijousissa...
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 23.01.2008 23:03 Viestin aihe: |
|
|
En oikeen tiedä, miten ovat tämän lehtijousen tehneet, mutta luulisin että se kerroksittain takominen ei liity ainakaan näihin teollisilla menetelmillä tuotettuihin lehtijousiin.Luulisin että jälleenmyyjä saattaisi hiiltyä, jos tehtaalta tulee yhtäkkiä soitto että ne ei voi toimittaa lisää uusia autoja koska
heidän sepät tekee jo nyt ylitöitä saadakseen nykyisen kysynnän tyydytettyä, kun joka jousessa pitää olla satatuhatta kerrosta...
Toinen huomio tältä foorumilta: jos verrataan rakennusprojektien määrää tuolla jouset- osastolla tähän varsijouset- osastolla oleviin, huomataan, että täällä on vain yksi projekti, joka etenee/on olemassa. Eli tämä. Aikaisemmissa on vain pohdittu jousen rakentelua ja lukkosysteemejä, mikä on sinänsä harmi, ja toivoisinkin, että muutkin laittaisivat varsijousiaan tänne suuremmassa määrin, jos heillä niitä on. Nyt tulee onneksi kokeiltua myös kuuluisa myytti siitä, voiko auton lehtijousta käyttää varsijousen kaarena. Minä uskon, että voi- ainakin raskaamman luokan sellaisissa- sillä jousiteräksissä ei ole eroja, ne ovat vakiomateriaalia.
Projekti etenee- virekynnys on valmis- kuvia myöhemmin- höyläys tehty- hionta tekemättä- raspi hajoaa- jatkoa luvassa...
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Rantala
Liittynyt: 23 Lok 2007 Viestejä: 3636 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 23.01.2008 23:47 Viestin aihe: |
|
|
Juuei. Autojen jouset ovat seostettua terästä eivätkä edes takomalla tehtyjä vaan valssattuja. Tuota samuraimiekan kerrostusta, tao litteäksi ja käännä, tao taas litteäksi ja käännä, tekniikkaa ei taideta nykyään käyttää enää missään.
Tunnen parikin "kyläseppää" jotka ylläpitävät tuota jaloa perinnetaitoa ja olen kysynyt molemmilta, että takoisitko minulle samuraimiekkaan terän.
Vastauksena sain molemmilta naurua ja suht samankaltaisen kehoituksen ostaa sellainen turistihökötys valmiina Kanarialta...johtopäätöksenä, että samuraimiekkojen teriä ei taota ainakaan Suomessa
_________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
elvis
Liittynyt: 27 Kes 2007 Viestejä: 343 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 24.01.2008 11:32 Viestin aihe: |
|
|
Joo kyllä siinä sepälle hiki tulisi
Taisin vähän ilmaista itseni väärin...
Tarkoitin, että mahdetaankohan niihin tehdä sellaisia
kerroksia jotenkin(kuumavalssaus, kääntö, kuumavalssaus, kääntö...).
Eli olisiko turhaa yrittää tehdä sitä
tuohon lehtijouseen. En usko, että materiaali paranisi
oleellisesti... Tai mistäs sitä tietää, ennenkuin kokeilee.
Lainaus: |
Toinen huomio tältä foorumilta: jos verrataan rakennusprojektien määrää tuolla jouset- osastolla tähän varsijouset- osastolla oleviin, huomataan, että täällä on vain yksi projekti, joka etenee/on olemassa. Eli tämä. |
Se on kyllä harmi, mutta selittynee sillä, että jousissa on pienempi työ.
Ja on jouset jotenkin helpompia muutenkin. Itsekään en ole niin hirmuisen
kiinnostunut ollut varsijousista, mutta ehkä jonain päivänä...
Lainaus: | Projekti etenee- virekynnys on valmis- kuvia myöhemmin- höyläys tehty- hionta tekemättä- raspi hajoaa- jatkoa luvassa... |
Hienoa! Ehkä saan tästä projektista inspiraation...
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 24.01.2008 21:10 Viestin aihe: |
|
|
Ja sitten kuvia edistymisestä!
Description: |
Tukki sivulta. Pieni reikä edessä on tarkoitettu köysille, jotka pitävät kaarta kiinni. |
|
Filesize: |
199.16 KB |
Viewed: |
25862 Time(s) |
|
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 24.01.2008 21:11 Viestin aihe: |
|
|
Lisää kuvia:
Description: |
Virekynnys valmiina, materiaali on vedetty teräs joten se on kovempaa kuin normaali. |
|
Filesize: |
191.08 KB |
Viewed: |
25861 Time(s) |
|
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 24.01.2008 21:12 Viestin aihe: |
|
|
Ja vielä:
Description: |
|
Filesize: |
204.41 KB |
Viewed: |
25860 Time(s) |
|
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Martti Auer
Liittynyt: 27 Hei 2004 Viestejä: 2043 Paikkakunta: takapajula
|
Lähetetty: 25.01.2008 12:42 Viestin aihe: |
|
|
Miksi tuo teräsjousi on jo valmiiksi myötäkäyrä, miksi et kääntäisi sitä toisin päin vastakäyräksi?
_________________ Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 25.01.2008 12:46 Viestin aihe: |
|
|
Tarkoitatko että käännän sen vain toisinpäin ja venytän jänteellä sitten oikeinpäin? vai pitäisikö sitä takoa?
Eikös sinun pointtisi ollut, että saa lisää voimaa irti tästä kun se on jo valmiiksi kireällä?
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ilkka Seikku
Liittynyt: 17 Tam 2007 Viestejä: 944
|
Lähetetty: 25.01.2008 12:55 Viestin aihe: |
|
|
Ari Rantala kirjoitti: | Juuei. Autojen jouset ovat seostettua terästä eivätkä edes takomalla tehtyjä vaan valssattuja. Tuota samuraimiekan kerrostusta, tao litteäksi ja käännä, tao taas litteäksi ja käännä, tekniikkaa ei taideta nykyään käyttää enää missään.
Tunnen parikin "kyläseppää" jotka ylläpitävät tuota jaloa perinnetaitoa ja olen kysynyt molemmilta, että takoisitko minulle samuraimiekkaan terän.
Vastauksena sain molemmilta naurua ja suht samankaltaisen kehoituksen ostaa sellainen turistihökötys valmiina Kanarialta...johtopäätöksenä, että samuraimiekkojen teriä ei taota ainakaan Suomessa |
Höpöhöpö. Laminointitekniikka on käytössä monella takojalla.
Näitä seosteräksiä joita lehtijousina käytetään ei ole tarvis laminoida.
Idea on kovan ja "pehmeän" oikeammin hiilettömän tai vähähiilisen teräksen yhteisvaikutus, jolla saadaan aikaan oikealla karkaisulla ja päästöllä höystettynä sopiva jousto.
Miekoissa myös terän leikkaavuus paranee kun kova ja pehmeä teräs muodostavat mikroskooppisen sahalaidan. Huom.tässä ei siis ole kyse nyt laminoinnista jossa laminoidaan kahden pehmeän väliin kovempaa terästä joloin saadaan ns. itseteroittuva terä..vaika tekniika on suht sama.
Varsijousen kaaressa on entisaikaan (minun tietääkseni ja kaiken järjen mukaan)ollut kaksi kerrosta; varsinainen teräs ja selkäpuolella pehmeä rauta. Selkäpuolen rauta pitää jäykän, mutta myös hauraamman teräskaaren ehjänä. Teräskaari tuo jouseen kimmoisuuden, rauta yksin ei toimisi vaan kaaren vääntyessä muoto jäisi sellaiseksi. Puoliskot siis ahjohitsattu yhteen.
_________________ www.rautasarvi.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
elvis
Liittynyt: 27 Kes 2007 Viestejä: 343 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 25.01.2008 16:31 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Näitä seosteräksiä joita lehtijousina käytetään ei ole tarvis laminoida. |
Eli seosteräs on jo muutenkin riittävä ominaisuuksiltaan, niin ei tarvitse
tuhlata aikaa ja vaivaa laminointiin?
Lainaus: | Varsijousen kaaressa on entisaikaan (minun tietääkseni ja kaiken järjen mukaan)ollut kaksi kerrosta; varsinainen teräs ja selkäpuolella pehmeä rauta. Selkäpuolen rauta pitää jäykän, mutta myös hauraamman teräskaaren ehjänä. Teräskaari tuo jouseen kimmoisuuden, rauta yksin ei toimisi vaan kaaren vääntyessä muoto jäisi sellaiseksi. Puoliskot siis ahjohitsattu yhteen. |
Tehtiinkö tuohon teräkseen silloin niitä kerroksia? taka-ajatuksena tässä
jutussa mulla oli vaan se, että mahtaiskohan kaaresta tulla parempi,
jos sen lehtijousen teräksen laminois?
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
T. Manner
Liittynyt: 30 Kes 2007 Viestejä: 949 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 25.01.2008 18:44 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Selkäpuolen rauta pitää jäykän, mutta myös hauraamman teräskaaren ehjänä. Teräskaari tuo jouseen kimmoisuuden, rauta yksin ei toimisi vaan kaaren vääntyessä muoto jäisi sellaiseksi. Puoliskot siis ahjohitsattu yhteen. |
Teräksen kimmomoduli (jäykkyys) ei riipu lämpökäsittelytilasta lainkaan niinkauan kuin ollaan elastisella alueella. Se mistä se ero löytyy on myötölujuus eli raja jossa tapahtuu pysyvä muodonmuutos.
TM
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ilkka Seikku
Liittynyt: 17 Tam 2007 Viestejä: 944
|
Lähetetty: 25.01.2008 19:10 Viestin aihe: |
|
|
T. Manner kirjoitti: |
Teräksen kimmomoduli (jäykkyys) ei riipu lämpökäsittelytilasta lainkaan niinkauan kuin ollaan elastisella alueella. Se mistä se ero löytyy on myötölujuus eli raja jossa tapahtuu pysyvä muodonmuutos.
TM |
Liian hienoja termejä minulle..
Se mitä tarkoitin oli siis se että teräs, joka on vatsapuolella on se, jolla on nämä jousen kaaren varsinaiset ominaisuudet; se palautuu kun sitä taivuttaa. Selkäpuolen rautaosa, joka voi olla hyvinkin ohut, pitää tuon teräksen ehjänä. Kun teräskaari selystetään meltoraudalla, voidaan teräskaaresta tehdä jäykempi->vahvempi. Voi hyvin verrata esim. raakanahalla selystettyyn puujouseen.
Rautaselkä, jossa hiilipitoisuus on pieni ei lämpökäsittelyssä muutu miksikään tai ainakin muutokset on mitättömiä, se ei siis karkene, eikä se edes saa tässä tapauksessa karjeta. Teräskaari, jossa siis hiiltä täytyy karkaista taonnan jälkeen. Tällöin on saatu teräkselle kovuus. Kovuus on kuitenkin karkaisussa teräskaaressa niin kova, että se ei kestä vääntöä lainkaan vaan napsahtaa poikki. Päästöllä tullaan ikäänkuin takaisinpäin karkaisusta. Päästö on siis karkaisun hienosäätöä, jotta teräkselle saadaan haluttu ominaisuus. Tässä tapauksessa hyvä palautuvuus ja riittävä sitkeys.
Ilman karkaisua jätetty teräskaari ei palaudu vaan vääntyy taivutettuun muotoonsa. Nykyaikaiset pulveriteräkset ovat asia erikseen.
_________________ www.rautasarvi.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Martti Auer
Liittynyt: 27 Hei 2004 Viestejä: 2043 Paikkakunta: takapajula
|
Lähetetty: 25.01.2008 20:28 Viestin aihe: |
|
|
JVL kirjoitti: | Tarkoitatko että käännän sen vain toisinpäin ja venytän jänteellä sitten oikeinpäin? vai pitäisikö sitä takoa?
Eikös sinun pointtisi ollut, että saa lisää voimaa irti tästä kun se on jo valmiiksi kireällä? |
Kääntää vain, ei sitä tarvitse takoa, nyt se on jo valmiiksi myötäkäyrä ja saattaa myötäkäyristyä lisää käytön aikana, tiedä siitä, siihen saisi vain enemmän paunoja, jos kääntää sen toisinpäin.
_________________ Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
*Vympel*
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 61
|
Lähetetty: 25.01.2008 21:56 Viestin aihe: |
|
|
Terve.
Olen joskus tehnyt jalkajousen virekynnyksen hirvensarvesta. Se ei ole tietenkään yhtä lujaa kuin nykyaikaiset teräkset mutta ehkä hieman tyylikkäämpi ratkaisu? Sorvasin sen metallisorvella.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 25.01.2008 22:05 Viestin aihe: |
|
|
Luinen virekynnys on todella tyylikäs, mutta en osaa tehdä moista- lisää kuvia kuitenkin- ensimmäinen alustava kokoaminen ja laukaisukoneiston testaus. Tulos: toimii hyvin! Tarvitsee vain vähän öljyä niin toimii kitkatta.
P.S Jousi osoittautui hyvin vaikeaksi virittää edes NOIN löysällä jänteellä- kaari ei taipunut edes viittä senttiä ja selkä ja kädet melkein antoivat periksi... vinssi tarvitaan ja metallia muutenkin lisää. Projekti etenee...
Description: |
|
Filesize: |
197.98 KB |
Viewed: |
25766 Time(s) |
|
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 25.01.2008 22:07 Viestin aihe: |
|
|
Anteeksi- postasin vahingossa kahdesti, voiko joku moderaattori korjata asian? Kiitos... ja toinen kuva.
Description: |
|
Filesize: |
203.65 KB |
Viewed: |
25765 Time(s) |
|
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
*Vympel*
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 61
|
Lähetetty: 25.01.2008 22:22 Viestin aihe: |
|
|
Hauska projektihan sulla on meneillään, mielenkiintoista sitten nähdä lopputulokset.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Rantala
Liittynyt: 23 Lok 2007 Viestejä: 3636 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 26.01.2008 00:55 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Höpöhöpö. Laminointitekniikka on käytössä monella takojalla.
|
Sinäkö olisit halukas takomaan samuraimiekkaan terän? Äh. Nyt unohdin, että laskutat tietysti tuntien mukaan ja siihen minulla ei taida olla varaa
Toisaalta eihän tuollaisen yli miljoonan kerroksen taonta vaadi kuin 20 kääntöä jolloin kerrosten määrä olisi 1048576 kerrosta.
Lainaus: | P.S Jousi osoittautui hyvin vaikeaksi virittää edes NOIN löysällä jänteellä- kaari ei taipunut edes viittä senttiä ja selkä ja kädet melkein antoivat periksi... vinssi tarvitaan ja metallia muutenkin lisää. Projekti etenee... |
Nyt tulee mieleen, että jos jäykkyys on tuota luokkaa niin miten mahtaa käydä nuolen laukaisussa. Puunuoli saattaa hajota päreiksi.
_________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ilkka Seikku
Liittynyt: 17 Tam 2007 Viestejä: 944
|
Lähetetty: 26.01.2008 11:50 Viestin aihe: |
|
|
Ari Rantala kirjoitti: |
Sinäkö olisit halukas takomaan samuraimiekkaan terän? Äh. Nyt unohdin, että laskutat tietysti tuntien mukaan ja siihen minulla ei taida olla varaa
Toisaalta eihän tuollaisen yli miljoonan kerroksen taonta vaadi kuin 20 kääntöä jolloin kerrosten määrä olisi 1048576 kerrosta.
|
Harvapa sitä töissä käy ilman palkkaa..
Samuraimiekan terää en ole koskaan takonut, pari tanton terää kyllä. Viikinkimallisia teriä on tullut lyötyä useampiakin, kolmesta kappaleesta laminoituja ja jousiteräksestä taottuja. Samuraimiekkoja verhoaa suuri mystisyys, silti suurin osa nykyään myynnissä olevista samuraimiekoista tehdään rälläkällä/leikkurilla. Ovat hienoja ja tasalaatuisia ja ennenkaikkea halpoja. Useat niistä valmistetaankin alkuperäismaassaan.
Kerroksia ei tule likimainkaan noin paljoa. Jokaisella hitsauskerralla ulompia kerroksia palaa pois. Ja mitä useampiakerroksia on leivottu, sitä ohuemmaksi käy yksittäinen kerros ja sitä helpommin ja nopeammin niitä palaa pois.
Tuon taittelun tarkoitus(kun kyseessä ei ole esim.kaksi erilaista terästä vaan yksi rautamöykky) on alunperin ollut se, että saadaan raudan rakenne tasaiseksi(sitkeämmäksi, kestävämmäksi jne.). Masuunissa poltettu rauta on aluksi hyvinkin epätasaista ja leipomalla materiaali saadaan sotkettua, vähän niinkuin pullataikinaa tekisi.
Nykyajan valmiina lattana tai pyörönä saatavia rautoja on turha kerrostella tuhansiin kerroksiin, ne ovat valmiiksi tasaista tavaraa. Muotoon takominen tuo jo riittävän sitkeyden.
_________________ www.rautasarvi.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 26.01.2008 11:57 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Nyt tulee mieleen, että jos jäykkyys on tuota luokkaa niin miten mahtaa käydä nuolen laukaisussa. Puunuoli saattaa hajota päreiksi. |
Muista, että varsijousen vasamat ovat paksumpia ja niissä ei tarvita nokkia, ja jos vahvistaa lisäksi narulla niin kyllä se varmaan kasassa pysyy.
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Dan The Master
Liittynyt: 20 Hei 2006 Viestejä: 509 Paikkakunta: Perho
|
Lähetetty: 26.01.2008 20:19 Viestin aihe: |
|
|
Joo. No en nyt välttämättä suosittele tuon jousen taontaa itse jos ei ole ammattitaitoinen lämpökäsittelijä/jos ei omaa oikeita välineitä, koska muuten päästö ja karkaisu eivät tule onnistumaan (paitsi hullun tuurilla).
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 27.01.2008 15:13 Viestin aihe: |
|
|
Tässä ilmeisesti joku puhui korkea ja matalahiilisen teräksen yhdistämisestä eli ns. perineisestä lehtiteonnasta, jossa terä taotaan valmiiksi teräväksi. Tätä tekniikkaa hiottiin huippunsa togukawa-shogunaatin valtauden rauhan aikana. Tekniikasta kiertää folklorena mitä ihmeellisempää mystiikkaa. Yleensä ei mainita että jo viikingit osasivat saman.
Lännessä tekniikan korvasi damascus-teräs, jossa kerrokset väännetään rullalle. Tällä tekniikalla saadan sama asia tehtyä huomattavasti tasalaatuisemmin, kuin lehtitaonnalla, jossa epäonnistumisen mahdollisuudet ovat suurempia.(*
Käsitääksen nykyään on saatavana viiruteräksi, mutta ne eivät hakaa normaaleja hyviä teräksiä korkeasta hinnastaan huolimatta muissa ominaisuuksissa kun ulkonäössä, johtuen tavalliseten terästen kehittymisestä ja viiruterästen marginaalisuudesta johtuvasta huonommasta laadusta.
... korjatkaa virheet....
(* käsittääkseni väite damaski teärksen olemuksesta on ainakin jossain määrin kyseinalaistettu
http://en.wikipedia.org/wiki/Pattern_welding
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ilkka Seikku
Liittynyt: 17 Tam 2007 Viestejä: 944
|
Lähetetty: 27.01.2008 15:53 Viestin aihe: |
|
|
jkekoni kirjoitti: | Tässä ilmeisesti joku puhui korkea ja matalahiilisen teräksen yhdistämisestä eli ns. perineisestä lehtiteonnasta, jossa terä taotaan valmiiksi teräväksi. Tätä tekniikkaa hiottiin huippunsa togukawa-shogunaatin valtauden rauhan aikana. Tekniikasta kiertää folklorena mitä ihmeellisempää mystiikkaa. Yleensä ei mainita että jo viikingit osasivat saman.
Lännessä tekniikan korvasi damascus-teräs, jossa kerrokset väännetään rullalle. Tällä tekniikalla saadan sama asia tehtyä huomattavasti tasalaatuisemmin, kuin lehtitaonnalla, jossa epäonnistumisen mahdollisuudet ovat suurempia.(*
Käsitääksen nykyään on saatavana viiruteräksi, mutta ne eivät hakaa normaaleja hyviä teräksiä korkeasta hinnastaan huolimatta muissa ominaisuuksissa kun ulkonäössä, johtuen tavalliseten terästen kehittymisestä ja viiruterästen marginaalisuudesta johtuvasta huonommasta laadusta.
... korjatkaa virheet....
(* käsittääkseni väite damaski teärksen olemuksesta on ainakin jossain määrin kyseinalaistettu
http://en.wikipedia.org/wiki/Pattern_welding |
Nyt kun on kyse nimenomaan varsijousen kaaren taonnasta, niin uskaltaisin väittää että tuo laminointi jossa teräskaaren selkään lyödään meltorauta, on varmempi tapa saada toimiva kaari kuin damascus-tekniikalla tehtynä. Damascus kaaressa kovaa terästä ja meltoa on siellä sun täällä, tämänkin voi ajatella jännejouseen; Jos tekisi täysin pyöreän jousen ja selystäisi sen jänteellä ja sitten kiertäisi jousen muutamalle kierteelle.
Damaskin päätarkoitus on mitä ilmeisimmin ollut alunperinkin ulkonäkö, vaikka ominaisuuksiakin tuolla tekniikalla saa paranneltua. Suomennoksista ehkä "kirjoteräs", on sopivin.
Laminointi liitetään yleensä miekkoihin, vaikka paljon yleisempi ja enemmän käytetty teräase/työkalu jossa laminointia on käytetty iät ajat on kirves. Sama tekniika on käytössä yhä vieläkin jopa uusimmissakin kirveissä. Vain teräosa on terästä, muu on meltoa.
_________________ www.rautasarvi.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ilkka Seikku
Liittynyt: 17 Tam 2007 Viestejä: 944
|
Lähetetty: 27.01.2008 15:55 Viestin aihe: |
|
|
Lisään vielä nopsasti..
tuo kierretty damaski on vain yksi damaski-tekniikka. Kuvioinnin mahdollistavia tekniikoita on miltei rajattomasti.
_________________ www.rautasarvi.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 27.01.2008 16:22 Viestin aihe: |
|
|
Ajattelin sanoa, että pitkä jänne, tuplanokit ja ylimääräinen ura 15cm virepyörästä eteenpäin helpottavat jänteelle laittoa.
Sitten tuli mieleeni, että jos tossa on 400+lbs voimaa, niin ehkä toi ei riitä vaan vinssi ja/tai kaaren kevennys voisi auttaa.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Dan The Master
Liittynyt: 20 Hei 2006 Viestejä: 509 Paikkakunta: Perho
|
Lähetetty: 27.01.2008 18:15 Viestin aihe: |
|
|
Entäs sitte sellaset vetoremmit, joita oon nähny ainaki modernimmissa jalkajousissa. Niistä löytyy kuvia teräasekeskuksen nettisivulla.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 27.01.2008 20:56 Viestin aihe: |
|
|
Kaikki varmaan huomasivat tuon perän kulmikkaan muotoilun? Se johtuu siitä, että voisin laittaa siihen viritystaljan myöhemmin joka ratkaisee viritysvaikeudet. Taljassa on kahdet taljat jotka johtavat köydet telaan ja pienentävät viritykseen tarvittavan voiman kolmannekseen. Itse en voi rakentaa vinssiä, koska minulta puuttuvat hitsausvälineet- mutta piirsin vinssin itse ja se tullaan tekemään piirrustusteni mukaan... sitä ennen täydellinen viritys taitaa olla mahdotonta.
Sitten muuta: pitäisikö tukki värjätä jollain värillä? Mikä olisi sopivaa? Itse ajattelin oranssiin vivahtavaa väriä.
Edistystä on tapahtunut: sivuille on kiinnitetty nauloilla 2mm teräslevyt, jotka vahvistavat lukon aluetta merkittävästi. Kaaresta hiotaan ruosteet pois. Pian valmista... muutamia yksityiskohtia vielä.
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 27.01.2008 23:30 Viestin aihe: |
|
|
Kuva levyn upotuksesta:
Description: |
|
Filesize: |
204.47 KB |
Viewed: |
25569 Time(s) |
|
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
*Vympel*
Liittynyt: 18 Tam 2008 Viestejä: 61
|
Lähetetty: 28.01.2008 11:06 Viestin aihe: |
|
|
Ai saatana, sinkittyä peltiä... Heti vaihtoon.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 28.01.2008 12:36 Viestin aihe: |
|
|
Tiedän kyllä, että pelti on galvanoitua. Tosin huono homma, ettei muuta ollut tarjolla, ja sehän ajaa saman asian, jos galvanoinnin hioo pois- näköjään tarvitsee vielä vähän hiomista, niin se muuttuu normaaliksi pelliksi... ja parempihan se on vahvistettuna kuin ilman? Saatan vaihtaa pellin, jos jostain löytäisi oikeanlaista, mutta käsittääkseni se ei ole tarpeen, kunhan galvanoinnin hioo pois? Messinkinen tietenkin olisi miellyttävämmän värinen, mutta ogelmat ovat saatavuudessa...
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Dan The Master
Liittynyt: 20 Hei 2006 Viestejä: 509 Paikkakunta: Perho
|
Lähetetty: 28.01.2008 19:46 Viestin aihe: |
|
|
Joo ei saa olla sinkittyjä naulojakaan...
Sen saa polttamalla helposti pois. Jos sulla on ahjo (tai miksei joku pallogrilliki) niin viskaat nuo sinne lämpiämään niin tuo sinkki palaa pois.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 28.01.2008 20:55 Viestin aihe: |
|
|
Mutta älä vedä sinkkihöyryjä henkeen, saat sinkkikuumeen!
Tämä ei ole pila.
_________________ Kantapään kautta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 28.01.2008 21:24 Viestin aihe: |
|
|
Mietitään sitä sinkin polttoa myöhemmin, se on helppo homma, mutta miten teen jänteen jouseen? miten se pitää punoa, mistä materiaalista ja kuinka paksu?
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 28.01.2008 21:27 Viestin aihe: |
|
|
Olen nähnyt jonkun virityksen jossa kaupallisesta ajoneuvo käyttöön tehtyä taljaa käytetään varsijousessa.
Viitsitkö laittaa kuvan liipasimesta irrallisena?
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Rantala
Liittynyt: 23 Lok 2007 Viestejä: 3636 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 28.01.2008 21:47 Viestin aihe: |
|
|
Argh! Tuo perinnekohkaus alkaa saada jo ihan naurettavia piirteitä. Nykyaikainen auton lehtijousi on ihan ok eikä bilteman taljassakaan ole mitään moitittavaa mutta prkl että galvanoitua peltiä!
Ääh. Tällää siihen pintaan jotain mattamustaa muovimaalia niin se muuttuu taas ihan kelvolliseksi
Oikeasti jos haluat tuon galvanoinnin veks niin hapotus voisi olla pelittävä keino
_________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 28.01.2008 22:32 Viestin aihe: |
|
|
Minun vinssini ei kuitenkaan ole ihan bilteman laatua, vaan aivan kunnollinen tarkoitukseen sopiva ja sitä varten erikoisesti tehty.
Ja sitten kuva siitä lukosta, ja toinen jousesta koottuna; vaihdoin polypropyleeniköydet hamppuköyteen lopulta. Myös ura vasamalle on tehty.
Description: |
Lukko purettuna, liipaisin on karkeaa tekoa, mutta täytin toimiva. |
|
Filesize: |
194.96 KB |
Viewed: |
25459 Time(s) |
|
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JVL
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 148 Paikkakunta: Imatra
|
Lähetetty: 28.01.2008 22:36 Viestin aihe: |
|
|
Ja toinen kuva jousesta koottuna, tosin väristä en tiedä, pitäisikö/kannattaisiko värjätä. Sitten vielä se lukon päälle tuleva pikku pellinpalanen joka pitää nuolta paikoillaan ja estää jänteen menemisen yli nuolesta laukaistaessa, se pitää vielä tehdä.
Description: |
|
Filesize: |
194.76 KB |
Viewed: |
25458 Time(s) |
|
_________________ "Exegi monumentum aere perennius" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ari Rantala
Liittynyt: 23 Lok 2007 Viestejä: 3636 Paikkakunta: Nokia
|
Lähetetty: 29.01.2008 00:57 Viestin aihe: |
|
|
Tein joskus aikoinaan Nätylle tai Yo-Teatterille johonkin sadomasokistiseen näytelmään lavasterekvisiitaksi venytyspenkin. Joo joo! On väännetty muutakin kuin tahkoa
Penkkiin "joutunut" näyttelijäparka sanoi myöhemmin, että se oli ainoa kohtaus koko esityksessä jossa ei tarvinnut näytellä yhtään. Pelotti kuulemma ihan hitosti ja sattuikin ihan oikeasti
Minulla pitäisi olla vielä jossain jemmassa tuon penkin vinssilaite tai ainakin osia siitä. Sellaisenaan se ei taida olla tuohon värkkiisi sopiva mutta jos löydän sen niin voisin ottaa siitä huomenna muutaman kuvan ja ehkä saisit niistä jotain ideoita.
_________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|