Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Keskiaikaisen varsijousen materiaalivalinnoista
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Varsijouset
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 07.01.2008 20:30    Viestin aihe: Keskiaikaisen varsijousen materiaalivalinnoista Vastaa lainaamalla viestiä

Ajattelin tässä rakentaa varsijousen, ja kysäisenkin nyt materiaaleista:

Ajattelin laittaa tukkipuuksi mahonkia, koska sillä on kaunis väri, onko se hyvää lujuuden puoleen? Kokemusta kyseisestä aineesta kellään?

Teen myös teräskaaren auton lehtijousesta; onko hyvä idea vai pitäisikö käyttää jotain muuta jousiterästä eli onko auton lehtijousi liian "hidas" palautumaan, vai onko sillä eroa muihin jousiteräksiin (tuskin on)? Kaaresta tulisi 90 cm pitkä.

Virekynnyksen ajattelin tehdä messingistä, mutta en tiedä miten se suhtautuu
teräksiseen liipaisimeen- meinaan että kuluukohan se, pitäisikö öljytä?

Ja jos jollakulla olisi hyvä kuva keskiaikaisen varsijousen taljasta jossa näkyisi, miten köydet menevät taljoihin ja telaan, olisin kiitollinen.

_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 08.01.2008 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lehtijousi kait toimii kohtuullisen hyvin nohin elämää raskaampiin 500# jousiin, mutta pienempiin se on liian raskas, joten heitto jää huonoksi.

Tappilukko on huomattavasti helpompi, mutta liipasin voima kasvaa helposti aika suureksi >100# kaarilla.


Et ole ajatellut <100# ja puukaarta? (tai puu+jänne). Yleensä eurooppalaisessa perinteessä vetopituus on lyhyt, mutta mielestäni ei olisi ongelma tehdä esim 50cm vetopituutta ja takaperin tappilukkoa?

Mahonkin on pehmeää, enkä suosittele sitä edes tukiksi lehtijousesta tehtyyn varsijouseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 08.01.2008 13:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko siis virekynnyksellä ja liipaisimella varustettu koneisto paras mahdollinen hyvin raskasvetoiselle kaarelle?

Puu+jänne- kaaressa on vain yksi ainut vika(siis minulle) :en osaisi tehdä sitä ilman kunnon ohjeita, enkä tiedä miten se kuuluisi työstää. Sen tiedän, että siihen käytetään puista kaarta johon etupuolelle kiinnitetään jotenkin eläimen jännettä vahvistamaan vetoa, mutta en oikein osaa tehdä jousia puusta, en ole ikinä tehnyt. Siksi minulle olisi helpompaa tehdä hyvin raskas kaari teräksestä.Tietty puinen olisi tyylikäs, jos vain olisi ohjeet sen tekoon...

Kävisikö koivu tai saarni tukiksi?

_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Santtu Risku



Liittynyt: 31 Tou 2006
Viestejä: 1659
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 08.01.2008 14:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

siihen pätee normaalin puujousen teko-ohjeet jänteitten kanssa. selaile jouset foorumia ja topikkia jännejousi, niin sellainen vaan lyhyempänä ja vahvempana, niin voila! se sitten että jos tekee jonkun 90# lyhyen jännevahvisteisen kaaren, niin se saa olla tasan tarkkaan oikean mallinen ja hyvin tehty ettei petä.
Itse en myöskään tällaisella kaarella kuljettaisi jousta jännitettynä, sillä kaari laiskistuu siitä. jännitysajan tulisi olla mahdollisimman lyhyt tässä tapauksessa.
Sitten on myös näitä kaaria jotka on vahvistettu jänteillä SEKÄ sarvella joka liimataan vatsapuolelle. tällöin saa taas olla vielä tarkempi ja todella hyvä tekemään jousia jotta onnistuisi kunnolla. harjoitus tekee mestarin.

_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 08.01.2008 15:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Liipaisinkoneistosta vielä, että olisiko tuollainen virekynnyksellä varustettu paras raskaalle jouselle?

Entä koivun tai saarnen käyttö tukkipuuna?

_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
elvis



Liittynyt: 27 Kes 2007
Viestejä: 343
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 08.01.2008 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Entä koivun tai saarnen käyttö tukkipuuna?


Minä käyttäisin käyttäisin mielummin koivua. Saarni on niin
pirun kallista. Saarni käy kyllä kaareksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 09.01.2008 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Virepyörä+kynsi tai sitten han-lukko olisivat varmaan se juttu raskaalle kaarelle.

Mulla on 80# saarnikaarinen tappilukolla ja kyllä se kohtuullisesti liipasinvoimaa tartee, mutta en näe vielä ongelmaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 09.01.2008 18:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvällä tahdilla voin saada varsijousen valmiiksi jo ensi kuun alkuun, kävin tänään ostamassa koivua, pitää antaa kuivaa, niin voin liimata neljästä laudasta tukin aihion... tiedän, ettei se varsinaisesti ole keskiaikainen tapa tehdä liimaamalla, mutta paksumpi puutavara olisi kuivatettaessa käyristynyt ja hakeillut ja olisi vaikeampi työstää- ja lisäksi sitä ei ollut mitenkään saatavilla. Pistänkö kuvia edistyksestä kunhan pääsen rakentamaan?
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Dan The Master



Liittynyt: 20 Hei 2006
Viestejä: 509
Paikkakunta: Perho

LähetäLähetetty: 09.01.2008 22:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo kuvat ois kivoja. Itsekkin halajan varsijousta itselleni, joten kuvista ois apua. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 22.01.2008 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja siinä ovat ensimmäiset kuvat, joissa näkyy jo hieman jousen muotoakin. Kaari on lehtijousesta, mutta oltuaan auton pohjassa ja romupihalla mudassa
n.20 vuotta, se on lievästi ruosteinen. Tuntuu kuitenkin voimaa riittävän...lisää saa kaarta lyhentämällä. Tai ostamalla paksumman. Kuvassa ovat myös jalkarauta, virekynnys ja raakatekoinen liipaisin. Tukkia pitää vielä hioa ja höylätä pinta päältä sileäksi.



Varsijousi.JPG
 Description:
Jouskari alkaa saada muotoa vannesahan ja rälläkän keinoin.
 Filesize:  238.83 KB
 Viewed:  25993 Time(s)

Varsijousi.JPG



_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 23.01.2008 01:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvältä näyttää!
Kaaren ympärille kannattaisi ommella nahkasuojus kuten tapana on ollut.
Räjähtävästä lehtijousesta sinkoilevat teräväsärmäiset kappaleet vahingoittavat ympäristöä.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
elvis



Liittynyt: 27 Kes 2007
Viestejä: 343
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 23.01.2008 17:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Katsoin jokin aika sitten jonkun dokumentin (taisi olla YLE-extralta), jossa
kerrottiin samuraimiekkoja takoneiden seppien tekniikoista. Siinä sanottiin,
että he saivat teräksen paljon kestävemmäksi ja joustavemmaksi,
kun takoivat sen moneen kertaan ensin litteäksi ja sitten taittoivat
sen. Terään tuli ikään kuin monta kerrosta. Sanoivat, että kerroksia oli
miljoonia Shocked

Varmaan muuallakin käytetty tekniikka... En tiijä mahtaisiko tossa
jouskarin kaaressa vaikuttaa ? Vai käytetäänkö sitä jopa noissa
lehtijousissa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 23.01.2008 23:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En oikeen tiedä, miten ovat tämän lehtijousen tehneet, mutta luulisin että se kerroksittain takominen ei liity ainakaan näihin teollisilla menetelmillä tuotettuihin lehtijousiin.Luulisin että jälleenmyyjä saattaisi hiiltyä, jos tehtaalta tulee yhtäkkiä soitto että ne ei voi toimittaa lisää uusia autoja koska
heidän sepät tekee jo nyt ylitöitä saadakseen nykyisen kysynnän tyydytettyä, kun joka jousessa pitää olla satatuhatta kerrosta... Smile

Toinen huomio tältä foorumilta: jos verrataan rakennusprojektien määrää tuolla jouset- osastolla tähän varsijouset- osastolla oleviin, huomataan, että täällä on vain yksi projekti, joka etenee/on olemassa. Eli tämä. Aikaisemmissa on vain pohdittu jousen rakentelua ja lukkosysteemejä, mikä on sinänsä harmi, ja toivoisinkin, että muutkin laittaisivat varsijousiaan tänne suuremmassa määrin, jos heillä niitä on. Nyt tulee onneksi kokeiltua myös kuuluisa myytti siitä, voiko auton lehtijousta käyttää varsijousen kaarena. Minä uskon, että voi- ainakin raskaamman luokan sellaisissa- sillä jousiteräksissä ei ole eroja, ne ovat vakiomateriaalia.

Projekti etenee- virekynnys on valmis- kuvia myöhemmin- höyläys tehty- hionta tekemättä- raspi hajoaa- jatkoa luvassa...

_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 23.01.2008 23:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuei. Autojen jouset ovat seostettua terästä eivätkä edes takomalla tehtyjä vaan valssattuja. Tuota samuraimiekan kerrostusta, tao litteäksi ja käännä, tao taas litteäksi ja käännä, tekniikkaa ei taideta nykyään käyttää enää missään.

Tunnen parikin "kyläseppää" jotka ylläpitävät tuota jaloa perinnetaitoa ja olen kysynyt molemmilta, että takoisitko minulle samuraimiekkaan terän.
Vastauksena sain molemmilta naurua ja suht samankaltaisen kehoituksen ostaa sellainen turistihökötys valmiina Kanarialta...johtopäätöksenä, että samuraimiekkojen teriä ei taota ainakaan Suomessa Confused

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
elvis



Liittynyt: 27 Kes 2007
Viestejä: 343
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 24.01.2008 11:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo kyllä siinä sepälle hiki tulisi Very Happy
Taisin vähän ilmaista itseni väärin...
Tarkoitin, että mahdetaankohan niihin tehdä sellaisia
kerroksia jotenkin(kuumavalssaus, kääntö, kuumavalssaus, kääntö...).
Eli olisiko turhaa yrittää tehdä sitä
tuohon lehtijouseen. En usko, että materiaali paranisi
oleellisesti... Tai mistäs sitä tietää, ennenkuin kokeilee.

Lainaus:

Toinen huomio tältä foorumilta: jos verrataan rakennusprojektien määrää tuolla jouset- osastolla tähän varsijouset- osastolla oleviin, huomataan, että täällä on vain yksi projekti, joka etenee/on olemassa. Eli tämä.


Se on kyllä harmi, mutta selittynee sillä, että jousissa on pienempi työ.
Ja on jouset jotenkin helpompia muutenkin. Itsekään en ole niin hirmuisen
kiinnostunut ollut varsijousista, mutta ehkä jonain päivänä...

Lainaus:
Projekti etenee- virekynnys on valmis- kuvia myöhemmin- höyläys tehty- hionta tekemättä- raspi hajoaa- jatkoa luvassa...


Hienoa! Ehkä saan tästä projektista inspiraation...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 24.01.2008 21:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja sitten kuvia edistymisestä!


tukki.JPG
 Description:
Tukki sivulta. Pieni reikä edessä on tarkoitettu köysille, jotka pitävät kaarta kiinni.
 Filesize:  199.16 KB
 Viewed:  25888 Time(s)

tukki.JPG



_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 24.01.2008 21:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lisää kuvia:


virekynnys.JPG
 Description:
Virekynnys valmiina, materiaali on vedetty teräs joten se on kovempaa kuin normaali.
 Filesize:  191.08 KB
 Viewed:  25887 Time(s)

virekynnys.JPG



_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 24.01.2008 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja vielä:


Jousi1.JPG
 Description:
Jousi "koottuna"
 Filesize:  204.41 KB
 Viewed:  25886 Time(s)

Jousi1.JPG



_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 25.01.2008 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi tuo teräsjousi on jo valmiiksi myötäkäyrä, miksi et kääntäisi sitä toisin päin vastakäyräksi?
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 25.01.2008 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitatko että käännän sen vain toisinpäin ja venytän jänteellä sitten oikeinpäin? vai pitäisikö sitä takoa?

Eikös sinun pointtisi ollut, että saa lisää voimaa irti tästä kun se on jo valmiiksi kireällä?

_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ilkka Seikku



Liittynyt: 17 Tam 2007
Viestejä: 944

LähetäLähetetty: 25.01.2008 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ari Rantala kirjoitti:
Juuei. Autojen jouset ovat seostettua terästä eivätkä edes takomalla tehtyjä vaan valssattuja. Tuota samuraimiekan kerrostusta, tao litteäksi ja käännä, tao taas litteäksi ja käännä, tekniikkaa ei taideta nykyään käyttää enää missään.

Tunnen parikin "kyläseppää" jotka ylläpitävät tuota jaloa perinnetaitoa ja olen kysynyt molemmilta, että takoisitko minulle samuraimiekkaan terän.
Vastauksena sain molemmilta naurua ja suht samankaltaisen kehoituksen ostaa sellainen turistihökötys valmiina Kanarialta...johtopäätöksenä, että samuraimiekkojen teriä ei taota ainakaan Suomessa Confused


Höpöhöpö. Laminointitekniikka on käytössä monella takojalla.
Näitä seosteräksiä joita lehtijousina käytetään ei ole tarvis laminoida.
Idea on kovan ja "pehmeän" oikeammin hiilettömän tai vähähiilisen teräksen yhteisvaikutus, jolla saadaan aikaan oikealla karkaisulla ja päästöllä höystettynä sopiva jousto.
Miekoissa myös terän leikkaavuus paranee kun kova ja pehmeä teräs muodostavat mikroskooppisen sahalaidan. Huom.tässä ei siis ole kyse nyt laminoinnista jossa laminoidaan kahden pehmeän väliin kovempaa terästä joloin saadaan ns. itseteroittuva terä..vaika tekniika on suht sama.
Varsijousen kaaressa on entisaikaan (minun tietääkseni ja kaiken järjen mukaan)ollut kaksi kerrosta; varsinainen teräs ja selkäpuolella pehmeä rauta. Selkäpuolen rauta pitää jäykän, mutta myös hauraamman teräskaaren ehjänä. Teräskaari tuo jouseen kimmoisuuden, rauta yksin ei toimisi vaan kaaren vääntyessä muoto jäisi sellaiseksi. Puoliskot siis ahjohitsattu yhteen.

_________________
www.rautasarvi.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
elvis



Liittynyt: 27 Kes 2007
Viestejä: 343
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 25.01.2008 16:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Näitä seosteräksiä joita lehtijousina käytetään ei ole tarvis laminoida.


Eli seosteräs on jo muutenkin riittävä ominaisuuksiltaan, niin ei tarvitse
tuhlata aikaa ja vaivaa laminointiin?

Lainaus:
Varsijousen kaaressa on entisaikaan (minun tietääkseni ja kaiken järjen mukaan)ollut kaksi kerrosta; varsinainen teräs ja selkäpuolella pehmeä rauta. Selkäpuolen rauta pitää jäykän, mutta myös hauraamman teräskaaren ehjänä. Teräskaari tuo jouseen kimmoisuuden, rauta yksin ei toimisi vaan kaaren vääntyessä muoto jäisi sellaiseksi. Puoliskot siis ahjohitsattu yhteen.


Tehtiinkö tuohon teräkseen silloin niitä kerroksia? taka-ajatuksena tässä
jutussa mulla oli vaan se, että mahtaiskohan kaaresta tulla parempi,
jos sen lehtijousen teräksen laminois?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T. Manner



Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 949
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 25.01.2008 18:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Selkäpuolen rauta pitää jäykän, mutta myös hauraamman teräskaaren ehjänä. Teräskaari tuo jouseen kimmoisuuden, rauta yksin ei toimisi vaan kaaren vääntyessä muoto jäisi sellaiseksi. Puoliskot siis ahjohitsattu yhteen.


Teräksen kimmomoduli (jäykkyys) ei riipu lämpökäsittelytilasta lainkaan niinkauan kuin ollaan elastisella alueella. Se mistä se ero löytyy on myötölujuus eli raja jossa tapahtuu pysyvä muodonmuutos.

TM
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ilkka Seikku



Liittynyt: 17 Tam 2007
Viestejä: 944

LähetäLähetetty: 25.01.2008 19:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

T. Manner kirjoitti:


Teräksen kimmomoduli (jäykkyys) ei riipu lämpökäsittelytilasta lainkaan niinkauan kuin ollaan elastisella alueella. Se mistä se ero löytyy on myötölujuus eli raja jossa tapahtuu pysyvä muodonmuutos.

TM


Liian hienoja termejä minulle..
Se mitä tarkoitin oli siis se että teräs, joka on vatsapuolella on se, jolla on nämä jousen kaaren varsinaiset ominaisuudet; se palautuu kun sitä taivuttaa. Selkäpuolen rautaosa, joka voi olla hyvinkin ohut, pitää tuon teräksen ehjänä. Kun teräskaari selystetään meltoraudalla, voidaan teräskaaresta tehdä jäykempi->vahvempi. Voi hyvin verrata esim. raakanahalla selystettyyn puujouseen.
Rautaselkä, jossa hiilipitoisuus on pieni ei lämpökäsittelyssä muutu miksikään tai ainakin muutokset on mitättömiä, se ei siis karkene, eikä se edes saa tässä tapauksessa karjeta. Teräskaari, jossa siis hiiltä täytyy karkaista taonnan jälkeen. Tällöin on saatu teräkselle kovuus. Kovuus on kuitenkin karkaisussa teräskaaressa niin kova, että se ei kestä vääntöä lainkaan vaan napsahtaa poikki. Päästöllä tullaan ikäänkuin takaisinpäin karkaisusta. Päästö on siis karkaisun hienosäätöä, jotta teräkselle saadaan haluttu ominaisuus. Tässä tapauksessa hyvä palautuvuus ja riittävä sitkeys.
Ilman karkaisua jätetty teräskaari ei palaudu vaan vääntyy taivutettuun muotoonsa. Nykyaikaiset pulveriteräkset ovat asia erikseen.

_________________
www.rautasarvi.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Martti Auer



Liittynyt: 27 Hei 2004
Viestejä: 2043
Paikkakunta: takapajula

LähetäLähetetty: 25.01.2008 20:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JVL kirjoitti:
Tarkoitatko että käännän sen vain toisinpäin ja venytän jänteellä sitten oikeinpäin? vai pitäisikö sitä takoa?

Eikös sinun pointtisi ollut, että saa lisää voimaa irti tästä kun se on jo valmiiksi kireällä?


Kääntää vain, ei sitä tarvitse takoa, nyt se on jo valmiiksi myötäkäyrä ja saattaa myötäkäyristyä lisää käytön aikana, tiedä siitä, siihen saisi vain enemmän paunoja, jos kääntää sen toisinpäin.

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
*Vympel*



Liittynyt: 18 Tam 2008
Viestejä: 61

LähetäLähetetty: 25.01.2008 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terve.
Olen joskus tehnyt jalkajousen virekynnyksen hirvensarvesta. Se ei ole tietenkään yhtä lujaa kuin nykyaikaiset teräkset mutta ehkä hieman tyylikkäämpi ratkaisu? Sorvasin sen metallisorvella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 25.01.2008 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luinen virekynnys on todella tyylikäs, mutta en osaa tehdä moista- lisää kuvia kuitenkin- ensimmäinen alustava kokoaminen ja laukaisukoneiston testaus. Tulos: toimii hyvin! Tarvitsee vain vähän öljyä niin toimii kitkatta.


P.S Jousi osoittautui hyvin vaikeaksi virittää edes NOIN löysällä jänteellä- kaari ei taipunut edes viittä senttiä ja selkä ja kädet melkein antoivat periksi... vinssi tarvitaan ja metallia muutenkin lisää. Projekti etenee...



Varsijousi.JPG
 Description:
Varsijousen kasaus
 Filesize:  197.98 KB
 Viewed:  25792 Time(s)

Varsijousi.JPG



_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 25.01.2008 22:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anteeksi- postasin vahingossa kahdesti, voiko joku moderaattori korjata asian? Kiitos... ja toinen kuva.


Kiinnitys.JPG
 Description:
Kaaren kiinnitysmetodi.
 Filesize:  203.65 KB
 Viewed:  25791 Time(s)

Kiinnitys.JPG



_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
*Vympel*



Liittynyt: 18 Tam 2008
Viestejä: 61

LähetäLähetetty: 25.01.2008 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hauska projektihan sulla on meneillään, mielenkiintoista sitten nähdä lopputulokset.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 26.01.2008 00:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Höpöhöpö. Laminointitekniikka on käytössä monella takojalla.


Sinäkö olisit halukas takomaan samuraimiekkaan terän? Äh. Nyt unohdin, että laskutat tietysti tuntien mukaan ja siihen minulla ei taida olla varaa Confused

Toisaalta eihän tuollaisen yli miljoonan kerroksen taonta vaadi kuin 20 kääntöä jolloin kerrosten määrä olisi 1048576 kerrosta.

Lainaus:
P.S Jousi osoittautui hyvin vaikeaksi virittää edes NOIN löysällä jänteellä- kaari ei taipunut edes viittä senttiä ja selkä ja kädet melkein antoivat periksi... vinssi tarvitaan ja metallia muutenkin lisää. Projekti etenee...


Nyt tulee mieleen, että jos jäykkyys on tuota luokkaa niin miten mahtaa käydä nuolen laukaisussa. Puunuoli saattaa hajota päreiksi.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ilkka Seikku



Liittynyt: 17 Tam 2007
Viestejä: 944

LähetäLähetetty: 26.01.2008 11:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ari Rantala kirjoitti:

Sinäkö olisit halukas takomaan samuraimiekkaan terän? Äh. Nyt unohdin, että laskutat tietysti tuntien mukaan ja siihen minulla ei taida olla varaa Confused

Toisaalta eihän tuollaisen yli miljoonan kerroksen taonta vaadi kuin 20 kääntöä jolloin kerrosten määrä olisi 1048576 kerrosta.



Harvapa sitä töissä käy ilman palkkaa.. Confused
Samuraimiekan terää en ole koskaan takonut, pari tanton terää kyllä. Viikinkimallisia teriä on tullut lyötyä useampiakin, kolmesta kappaleesta laminoituja ja jousiteräksestä taottuja. Samuraimiekkoja verhoaa suuri mystisyys, silti suurin osa nykyään myynnissä olevista samuraimiekoista tehdään rälläkällä/leikkurilla. Ovat hienoja ja tasalaatuisia ja ennenkaikkea halpoja. Useat niistä valmistetaankin alkuperäismaassaan.

Kerroksia ei tule likimainkaan noin paljoa. Jokaisella hitsauskerralla ulompia kerroksia palaa pois. Ja mitä useampiakerroksia on leivottu, sitä ohuemmaksi käy yksittäinen kerros ja sitä helpommin ja nopeammin niitä palaa pois.
Tuon taittelun tarkoitus(kun kyseessä ei ole esim.kaksi erilaista terästä vaan yksi rautamöykky) on alunperin ollut se, että saadaan raudan rakenne tasaiseksi(sitkeämmäksi, kestävämmäksi jne.). Masuunissa poltettu rauta on aluksi hyvinkin epätasaista ja leipomalla materiaali saadaan sotkettua, vähän niinkuin pullataikinaa tekisi.
Nykyajan valmiina lattana tai pyörönä saatavia rautoja on turha kerrostella tuhansiin kerroksiin, ne ovat valmiiksi tasaista tavaraa. Muotoon takominen tuo jo riittävän sitkeyden.

_________________
www.rautasarvi.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 26.01.2008 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Nyt tulee mieleen, että jos jäykkyys on tuota luokkaa niin miten mahtaa käydä nuolen laukaisussa. Puunuoli saattaa hajota päreiksi.


Muista, että varsijousen vasamat ovat paksumpia ja niissä ei tarvita nokkia, ja jos vahvistaa lisäksi narulla niin kyllä se varmaan kasassa pysyy.

_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Dan The Master



Liittynyt: 20 Hei 2006
Viestejä: 509
Paikkakunta: Perho

LähetäLähetetty: 26.01.2008 20:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo. No en nyt välttämättä suosittele tuon jousen taontaa itse jos ei ole ammattitaitoinen lämpökäsittelijä/jos ei omaa oikeita välineitä, koska muuten päästö ja karkaisu eivät tule onnistumaan (paitsi hullun tuurilla). Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 27.01.2008 15:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä ilmeisesti joku puhui korkea ja matalahiilisen teräksen yhdistämisestä eli ns. perineisestä lehtiteonnasta, jossa terä taotaan valmiiksi teräväksi. Tätä tekniikkaa hiottiin huippunsa togukawa-shogunaatin valtauden rauhan aikana. Tekniikasta kiertää folklorena mitä ihmeellisempää mystiikkaa. Yleensä ei mainita että jo viikingit osasivat saman.

Lännessä tekniikan korvasi damascus-teräs, jossa kerrokset väännetään rullalle. Tällä tekniikalla saadan sama asia tehtyä huomattavasti tasalaatuisemmin, kuin lehtitaonnalla, jossa epäonnistumisen mahdollisuudet ovat suurempia.(*

Käsitääksen nykyään on saatavana viiruteräksi, mutta ne eivät hakaa normaaleja hyviä teräksiä korkeasta hinnastaan huolimatta muissa ominaisuuksissa kun ulkonäössä, johtuen tavalliseten terästen kehittymisestä ja viiruterästen marginaalisuudesta johtuvasta huonommasta laadusta.


... korjatkaa virheet....

(* käsittääkseni väite damaski teärksen olemuksesta on ainakin jossain määrin kyseinalaistettu

http://en.wikipedia.org/wiki/Pattern_welding
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ilkka Seikku



Liittynyt: 17 Tam 2007
Viestejä: 944

LähetäLähetetty: 27.01.2008 15:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkekoni kirjoitti:
Tässä ilmeisesti joku puhui korkea ja matalahiilisen teräksen yhdistämisestä eli ns. perineisestä lehtiteonnasta, jossa terä taotaan valmiiksi teräväksi. Tätä tekniikkaa hiottiin huippunsa togukawa-shogunaatin valtauden rauhan aikana. Tekniikasta kiertää folklorena mitä ihmeellisempää mystiikkaa. Yleensä ei mainita että jo viikingit osasivat saman.

Lännessä tekniikan korvasi damascus-teräs, jossa kerrokset väännetään rullalle. Tällä tekniikalla saadan sama asia tehtyä huomattavasti tasalaatuisemmin, kuin lehtitaonnalla, jossa epäonnistumisen mahdollisuudet ovat suurempia.(*

Käsitääksen nykyään on saatavana viiruteräksi, mutta ne eivät hakaa normaaleja hyviä teräksiä korkeasta hinnastaan huolimatta muissa ominaisuuksissa kun ulkonäössä, johtuen tavalliseten terästen kehittymisestä ja viiruterästen marginaalisuudesta johtuvasta huonommasta laadusta.


... korjatkaa virheet....

(* käsittääkseni väite damaski teärksen olemuksesta on ainakin jossain määrin kyseinalaistettu

http://en.wikipedia.org/wiki/Pattern_welding


Nyt kun on kyse nimenomaan varsijousen kaaren taonnasta, niin uskaltaisin väittää että tuo laminointi jossa teräskaaren selkään lyödään meltorauta, on varmempi tapa saada toimiva kaari kuin damascus-tekniikalla tehtynä. Damascus kaaressa kovaa terästä ja meltoa on siellä sun täällä, tämänkin voi ajatella jännejouseen; Jos tekisi täysin pyöreän jousen ja selystäisi sen jänteellä ja sitten kiertäisi jousen muutamalle kierteelle.
Damaskin päätarkoitus on mitä ilmeisimmin ollut alunperinkin ulkonäkö, vaikka ominaisuuksiakin tuolla tekniikalla saa paranneltua. Suomennoksista ehkä "kirjoteräs", on sopivin.

Laminointi liitetään yleensä miekkoihin, vaikka paljon yleisempi ja enemmän käytetty teräase/työkalu jossa laminointia on käytetty iät ajat on kirves. Sama tekniika on käytössä yhä vieläkin jopa uusimmissakin kirveissä. Vain teräosa on terästä, muu on meltoa.

_________________
www.rautasarvi.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Ilkka Seikku



Liittynyt: 17 Tam 2007
Viestejä: 944

LähetäLähetetty: 27.01.2008 15:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lisään vielä nopsasti..
tuo kierretty damaski on vain yksi damaski-tekniikka. Kuvioinnin mahdollistavia tekniikoita on miltei rajattomasti.

_________________
www.rautasarvi.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 27.01.2008 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajattelin sanoa, että pitkä jänne, tuplanokit ja ylimääräinen ura 15cm virepyörästä eteenpäin helpottavat jänteelle laittoa.

Sitten tuli mieleeni, että jos tossa on 400+lbs voimaa, niin ehkä toi ei riitä vaan vinssi ja/tai kaaren kevennys voisi auttaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Dan The Master



Liittynyt: 20 Hei 2006
Viestejä: 509
Paikkakunta: Perho

LähetäLähetetty: 27.01.2008 18:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Entäs sitte sellaset vetoremmit, joita oon nähny ainaki modernimmissa jalkajousissa. Niistä löytyy kuvia teräasekeskuksen nettisivulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 27.01.2008 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikki varmaan huomasivat tuon perän kulmikkaan muotoilun? Se johtuu siitä, että voisin laittaa siihen viritystaljan myöhemmin joka ratkaisee viritysvaikeudet. Taljassa on kahdet taljat jotka johtavat köydet telaan ja pienentävät viritykseen tarvittavan voiman kolmannekseen. Itse en voi rakentaa vinssiä, koska minulta puuttuvat hitsausvälineet- mutta piirsin vinssin itse ja se tullaan tekemään piirrustusteni mukaan... sitä ennen täydellinen viritys taitaa olla mahdotonta.

Sitten muuta: pitäisikö tukki värjätä jollain värillä? Mikä olisi sopivaa? Itse ajattelin oranssiin vivahtavaa väriä.

Edistystä on tapahtunut: sivuille on kiinnitetty nauloilla 2mm teräslevyt, jotka vahvistavat lukon aluetta merkittävästi. Kaaresta hiotaan ruosteet pois. Pian valmista... muutamia yksityiskohtia vielä. Razz

_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 27.01.2008 23:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuva levyn upotuksesta:


Teräslevy.JPG
 Description:
Vahvikelevy lukolle.
 Filesize:  204.47 KB
 Viewed:  25595 Time(s)

Teräslevy.JPG



_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
*Vympel*



Liittynyt: 18 Tam 2008
Viestejä: 61

LähetäLähetetty: 28.01.2008 11:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ai saatana, sinkittyä peltiä... Heti vaihtoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 28.01.2008 12:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tiedän kyllä, että pelti on galvanoitua. Tosin huono homma, ettei muuta ollut tarjolla, ja sehän ajaa saman asian, jos galvanoinnin hioo pois- näköjään tarvitsee vielä vähän hiomista, niin se muuttuu normaaliksi pelliksi... ja parempihan se on vahvistettuna kuin ilman? Saatan vaihtaa pellin, jos jostain löytäisi oikeanlaista, mutta käsittääkseni se ei ole tarpeen, kunhan galvanoinnin hioo pois? Messinkinen tietenkin olisi miellyttävämmän värinen, mutta ogelmat ovat saatavuudessa...
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Dan The Master



Liittynyt: 20 Hei 2006
Viestejä: 509
Paikkakunta: Perho

LähetäLähetetty: 28.01.2008 19:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ei saa olla sinkittyjä naulojakaan... Wink

Sen saa polttamalla helposti pois. Jos sulla on ahjo (tai miksei joku pallogrilliki) niin viskaat nuo sinne lämpiämään niin tuo sinkki palaa pois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 28.01.2008 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta älä vedä sinkkihöyryjä henkeen, saat sinkkikuumeen!
Tämä ei ole pila.

_________________
Kantapään kautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 28.01.2008 21:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mietitään sitä sinkin polttoa myöhemmin, se on helppo homma, mutta miten teen jänteen jouseen? miten se pitää punoa, mistä materiaalista ja kuinka paksu?
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 28.01.2008 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen nähnyt jonkun virityksen jossa kaupallisesta ajoneuvo käyttöön tehtyä taljaa käytetään varsijousessa.

Viitsitkö laittaa kuvan liipasimesta irrallisena?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 28.01.2008 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Argh! Tuo perinnekohkaus alkaa saada jo ihan naurettavia piirteitä. Nykyaikainen auton lehtijousi on ihan ok eikä bilteman taljassakaan ole mitään moitittavaa mutta prkl että galvanoitua peltiä!

Ääh. Tällää siihen pintaan jotain mattamustaa muovimaalia niin se muuttuu taas ihan kelvolliseksi Rolling Eyes

Oikeasti jos haluat tuon galvanoinnin veks niin hapotus voisi olla pelittävä keino Wink

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 28.01.2008 22:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun vinssini ei kuitenkaan ole ihan bilteman laatua, vaan aivan kunnollinen tarkoitukseen sopiva ja sitä varten erikoisesti tehty.

Ja sitten kuva siitä lukosta, ja toinen jousesta koottuna; vaihdoin polypropyleeniköydet hamppuköyteen lopulta. Myös ura vasamalle on tehty.



lukko purettuna.JPG
 Description:
Lukko purettuna, liipaisin on karkeaa tekoa, mutta täytin toimiva.
 Filesize:  194.96 KB
 Viewed:  25485 Time(s)

lukko purettuna.JPG



_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JVL



Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 148
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 28.01.2008 22:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja toinen kuva jousesta koottuna, tosin väristä en tiedä, pitäisikö/kannattaisiko värjätä. Sitten vielä se lukon päälle tuleva pikku pellinpalanen joka pitää nuolta paikoillaan ja estää jänteen menemisen yli nuolesta laukaistaessa, se pitää vielä tehdä.


jousi valmiina.JPG
 Description:
Varsijousi luultavasti.
 Filesize:  194.76 KB
 Viewed:  25484 Time(s)

jousi valmiina.JPG



_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 29.01.2008 00:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tein joskus aikoinaan Nätylle tai Yo-Teatterille johonkin sadomasokistiseen näytelmään lavasterekvisiitaksi venytyspenkin. Joo joo! On väännetty muutakin kuin tahkoa Wink

Penkkiin "joutunut" näyttelijäparka sanoi myöhemmin, että se oli ainoa kohtaus koko esityksessä jossa ei tarvinnut näytellä yhtään. Pelotti kuulemma ihan hitosti ja sattuikin ihan oikeasti Very Happy

Minulla pitäisi olla vielä jossain jemmassa tuon penkin vinssilaite tai ainakin osia siitä. Sellaisenaan se ei taida olla tuohon värkkiisi sopiva mutta jos löydän sen niin voisin ottaa siitä huomenna muutaman kuvan ja ehkä saisit niistä jotain ideoita.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Varsijouset Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com