Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

ensimmäinen sulitukseni

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MinäVaan



Liittynyt: 24 Huh 2010
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 19.05.2010 09:04    Viestin aihe: ensimmäinen sulitukseni Vastaa lainaamalla viestiä


Sulkina ensihätään toimii fasaanin raadosta saamani sulat.
Eipä ole ihan helppoa tuokaan homma, mutta nuoli lentää ihan kohtuu tarkasti, mitä nyt itse ammun vinoon.. Rolling Eyes
Miten muuten olette toimineet tähtäämisen kanssa?
Itse olen oikeakätinen, jousi vasemmassa kädessä ja hallitseva silmä on vasen.. oletteko opetelleet ampumaan toisella kädellä vai toisella silmällä?
Huomasin että se ainakin tässä vaiheessa vielä vaikeutti ampumista vaikka tulikin ihan hyviä osumia 15m. pieneen pahvilaatikkoon..
hajonta samalta matkalta noin 1m. Embarassed (eilen vasta pääsin ensimmäistä kertaa ampumaan.., kyllä se siitä)
Mutta kiitos kaikille ketkä jaksaneet täällä keskustella, enpä olisi uskonut että jousen/nuolien valmistaminen olisi näinkin haastava/hauska opetella. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 19.05.2010 09:49    Viestin aihe: Re: ensimmäinen sulitukseni Vastaa lainaamalla viestiä

MinäVaan kirjoitti:

Miten muuten olette toimineet tähtäämisen kanssa?
Itse olen oikeakätinen, jousi vasemmassa kädessä ja hallitseva silmä on vasen.. oletteko opetelleet ampumaan toisella kädellä vai toisella silmällä?
Huomasin että se ainakin tässä vaiheessa vielä vaikeutti ampumista vaikka tulikin ihan hyviä osumia 15m. pieneen pahvilaatikkoon..
hajonta samalta matkalta noin 1m. Embarassed (eilen vasta pääsin ensimmäistä kertaa ampumaan.., kyllä se siitä)


On tuo pirun paljon paremman näköinen mitä meikäläisen ekat sulitukset!

Mulla on tähtäämisen kanssa sama vika, eli olen oikeakätinen ja vasen
silmä hallitseva. Monet suosittelevat kätisyyden vaihtoa, mutta kyllä
ilmankin on mahdollista saavuttaa ainakin jonkunmoinen tarkkuus. Joku
foorumilaisista muistaakseni on kertonut legendaarisen Howard Hillinkin
ampuneen väärältä puolelta. Itse saan keskimäärin tuommoista 20-30cm
kasaa viidestätoista metristä. Tekniikasta osaa sen paremmin sanoa,
harjoittelemalla se sieltä löytyy. Riippuu vähän päivästä ja jousesta,
mutta yleensä jousta oikealle enemmän tai vähemmän kallistamlla koetan
hakea oikeaa tähtäyslinjaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 19.05.2010 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aivan kelvollisen näköinen sulitus ja kauniisti sidottu minun mielestäni. Sulkien leikkaaminen siististi haluttuun muotoon on yllättävän vaikeaa. Jotkut käyttävät siinä apuna maalarinteippiä, mutta itse ihastuin vanerisapluunan ja pyöröleikkurin käyttöön, kuten tuolla työkalut-osastossa kuvan kanssa kerroin. Ja eipähän se sulan ulkonäkö pahemmin vaikuta osumiseen.

Mulla kanssa on vasen silmä reilusti hallitsevampi, mutta niinpä vaan ammun oikeakätisesti. Kyllä ne osumat sieltä löytyvät. Harjoittelun myötä osuminen lähtee selkäytimestä. Toisaalta, jos et ole vielä kovin pitkään ammuskellut, niin kätisyyden vaihtoa kannattaisi ehkä harkita. Sekin kun on mahdollista oppia - varsinkin nuorena.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MinäVaan



Liittynyt: 24 Huh 2010
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 19.05.2010 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heikki kirjoitti:
Toisaalta, jos et ole vielä kovin pitkään ammuskellut, niin kätisyyden vaihtoa kannattaisi ehkä harkita. Sekin kun on mahdollista oppia - varsinkin nuorena.

nuoruudesta nyt tiedä mutta ammuskellut vasta eilisestä lähtien, eilen pikasulituksella tehdyillä nuolilla ja tänään näillä, vähän enemmän aikaa käytetyillä.
sinänsä mietin sitäkin että ruutiaseiden kanssa olen tarkka ja samanlailla tähtäys tapahtuu oikealla silmällä..
ja tuota sapluunaa sulkien muotoiluun pitääkin kokeilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 19.05.2010 12:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MinäVaan kirjoitti:
heikki kirjoitti:
Toisaalta, jos et ole vielä kovin pitkään ammuskellut, niin kätisyyden vaihtoa kannattaisi ehkä harkita. Sekin kun on mahdollista oppia - varsinkin nuorena.

nuoruudesta nyt tiedä mutta ammuskellut vasta eilisestä lähtien, eilen pikasulituksella tehdyillä nuolilla ja tänään näillä, vähän enemmän aikaa käytetyillä.
sinänsä mietin sitäkin että ruutiaseiden kanssa olen tarkka ja samanlailla tähtäys tapahtuu oikealla silmällä..
ja tuota sapluunaa sulkien muotoiluun pitääkin kokeilla.


Nuolien laatu vaikuttaa myös paljon osumatarkkuuteen. Jos jaksaa
valkata kepit huolella jäykkyyden (mielellään myös painon) mukaan niin
tarkkuus paranee. Harrastuksen alkuvaiheessa en ainakaan itse jaksanut
kiinnittää tähän niin paljon huomiota, ja hajonta olikin sitten sen
mukainen. On helppoa tehdä yksi nuoli jolla pystyy ampumaan hyvinkin
tarkasti kerrasta toiseen, mutta ihan eri juttu tehdä kymmenen
samanlaista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 20.05.2010 01:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan kelvollisen näköinen sulitus. Fasaanikukon siiven kärkisulat ovat hyvää sulitusmateriaalia, on niitä tullut itsekin paljon käytetyksi jo 1970-luvulta saakka. Ne siiven "kainalosulatkin" kelpaavat, vaikka ovat pehmeämpiä ja lyhyempiä. Olen käyttänyt myös pyrstösulkia, jotka ovat turhan pehmeitä, mutta menettelevät paremman puutteessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MinäVaan



Liittynyt: 24 Huh 2010
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 20.05.2010 07:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Ihan kelvollisen näköinen sulitus. Fasaanikukon siiven kärkisulat ovat hyvää sulitusmateriaalia, on niitä tullut itsekin paljon käytetyksi jo 1970-luvulta saakka. Ne siiven "kainalosulatkin" kelpaavat, vaikka ovat pehmeämpiä ja lyhyempiä. Olen käyttänyt myös pyrstösulkia, jotka ovat turhan pehmeitä, mutta menettelevät paremman puutteessa.

Fasaania täällä riittää.. Kettu oli käynyt popsimassa ja jättänyt ystävällisesti minulle jotain 5 siipeä sulkineen.
Talvella ennätys mitä fasaaneja pihalla oli yhdellä kertaa on 20kpl..
Melkeinpä saa tarkkana olla kun ampuilee, jos tulee harhalaukaus pusikkoon, voi tulla saalista vahingossa.
Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
evgevin



Liittynyt: 01 Kes 2009
Viestejä: 419
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 20.05.2010 09:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on myös vasen silmä hallitseva, vaikka oikeakätinen alunperin olen.
Päätin kuitenkin varhaisessa vaiheessa ampua vasurina (jousi oikeassa kädessa). Parin viikon aikana tuntui epämukavalta, mutta nyt homma sujuu hienosti. Mielestäni se on vaan niin paljon helpompaa ampua vasurina, koska ei tarvitse laittaa silmän kiini ja vasen silmä näkee paljon paremmin Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 20.05.2010 12:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nätti sulitus ensimmäiseksi tekemäksesi :clap:

Tähtäys ja nuoli ovat oleellisia hyvissä osumissa eikä niitä synny jos toinen on pielessä. Itse takkusin sekalaisten nuolien kanssa pitkään ennen kun ymmärsin, että vika ei ole tähtäyksessäni vaan nuolissa. Jokaiselle nuolelle olisi pitänyt ottaa erilainen ennakko vähän joka suunnassa eikä sellaista voi muistaa. Nyt nuolet ovat tasalaatuisia ja lentävät kaikki samalla tavalla ja on äijän vika jos ei osu.

Oleellisin juttu nuolissa on varren oikea jäykkyys. Sen pitää olla suhteessa jousen jäykkyyteen. Kärjen painolla ja sulituksella voi hieman vaikuttaa asiaan mutta aika pienissä rajoissa. Jäykkyyden mittaat asettamalla nuolivarren kahden tuen varaan tukivälinä 26" ja kuormittamalla nuolivartta keskeltä 2 paunan painolla. Mittaat paljonko varsi taipuu ja luet oheisen kuvan taulukosta kuinka jäykälle jouselle varsi sopii. Pientä toleranssia voi pitää, esim. 5 paunaa puolelleen mutta parhaiten pelittää jos on lähellä oikeata arvoa. Arvot ovat muuten tuumina tuossa liitekuvan taulukossa.



amospi1[1].gif
 Description:
 Filesize:  42.5 KB
 Viewed:  2529 Time(s)

amospi1[1].gif



_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 20.05.2010 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pointsina on ottaa sellainen asento ja ankkurointi, että saa hallitsevan silmän suoraan nuolen yläpuolelle. Sivuviistosta on aika vaikea päätellä minne nuoli oikeasti osoittaa.
Oikeakätinen/vasensilmäinen ampuja joutuu kallistamaan päätään ja ylävartaloaan enemmän. Hommaa on hyvä harjoitella peilin edessä, siinä sen näkee selkeästi. Tällöin nuolta ei tarvitse edes vetää jänteelle, ottaa sen vain luonnollisen tuntuiselle otteelle sormien väliin.

Itselläni ovat molemmat silmät yhtä vahvat. Ankkuroidessani nuolen oikean silmän alle näen kaksi nuolta vierekkäin, valitsen niistä vasemmanpuoleisen. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 20.05.2010 12:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
näen kaksi nuolta vierekkäin, valitsen niistä vasemmanpuoleisen. Smile


Shocked Shocked

Uskallanko edes kysyä, montako maalia näet ja mihin niistä tähtäät?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juri



Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 3319
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 20.05.2010 16:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laughing
Jos näkyy useampia maaleja niin valitsen yhden ja yritän siihen. Joskus olen jopa osunut.
Jos näkyy kolme nuolta, niin lähden kotiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MinäVaan



Liittynyt: 24 Huh 2010
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 20.05.2010 19:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä kun tietäisi jousen paunat..
kokeilin laskea jänteen päälle 13kg käsipainot, joka veti jännettä 30cm alaspäin.. noin suunnilleen. (kahva-jänne)
pitää jostain saada kalavaaka lainaan, tai sitten kävelen alan liikkeeseen ja kysyn saako testata.. Laughing
nuolesta testasin tuolla taulukolla ja sain noin .300 tuumaa.. eli sellaiselle 87# jouselle.
voiko pitää kutinsa? nuoli siis 8mm terrasta haettua, mitälie rimaa..
Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ari Rantala



Liittynyt: 23 Lok 2007
Viestejä: 3636
Paikkakunta: Nokia

LähetäLähetetty: 20.05.2010 20:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
testasin tuolla taulukolla ja sain noin .300 tuumaa.. eli sellaiselle 87# jouselle.
voiko pitää kutinsa? nuoli siis 8mm terrasta haettua, mitälie rimaa


Jos se ei ole metalliputkea, niin sanoisin, että ei pidä paikkaansa. Normi 8mm pyöreästä mäntyrimasta saa haarukkaan 25-40 paunaiseen jouseen helposti nuolen mutta jäykempiä rimoja 8mm halkaisijalla saa jo oikeasti etsiä. Varmimmin saa kun tilaa esim. Mukkanuolesta spinetettyjä varsia. Maksavat tietysti hieman enemmän kuin lähärin mitälie rimat.

Paunojen mittaukseen on esitetty kaikenlaisia kikkakakkosia henkilövaakasta ämpärilliseen kiviä. Varmin tapa mitata se on tosiaan hankkia se riittävän ryki kalavaaka. AMO:n taulukot tuntevat myös veto-/nuolivarren pituuden vaikutuksen mutta jos mitoittaa nuolensa tuuman pari vetoa pidemmiksi niin en jaksa uskoa mihinkään dramaattiseen muutokseen.

_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jkekoni



Liittynyt: 01 Tam 2005
Viestejä: 2834
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 21.05.2010 14:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun mielestäni toi on koivua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Matti Matinpoika



Liittynyt: 07 Hei 2008
Viestejä: 259
Paikkakunta: Lammi

LähetäLähetetty: 21.05.2010 16:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MinäVaan kirjoitti:
Vielä kun tietäisi jousen paunat..


Itseasiassa jousen paunamäärää ei välttämättä tarvitse tietää.
Nuolet saa spinetettyä muutenkin. Itse menettelin niin että otin kasan
vanhoja vaihtelevan jäykkyisiä nuolia ja kokeilin millä niistä tulee parhaiten
osumia. Sitten mittasin jäykkyyden metodilla kaksi pikkutuolin selkänojaa
vakioetäisyydellä ja vanha porakoneen akku painoksi. Nuolen taakse
rimanpätkään kiinnitetty viivotin tai vastaava mitta-asteikko. Uudet
nuoliaihiot valkkaan samalla tavalla mahdollisimman lähelle osumatarkkojen
vanhojen nuolien keskiarvojäykkyyttä.
Taru kertoo että todelliset konkarit valkkaavat sopivat nuoliaihiot
näppituntumalla taivuttelemalla. Itse testanneena voin todeta että ei
ainakaan minulta onnistu kuin selkeästi liian löysien/jäykkien nuolien pois
valikoiminen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
heikki



Liittynyt: 09 Kes 2009
Viestejä: 1178
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 22.05.2010 00:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävin rautakaupasta täyden tusinan 240 cm pitkiä kasimillisiä mäntyrimoja. Yllättävän hyviä olivat, joten vähällä valkkaamisella pääsin. Pätkin rimat äskettäin nuolen mittaan ja lajittelin jäykkyyden mukaan. Vaihteluväli oli 28 - 50 paunaa, tyypillisin taisi olla 45, keskiarvo selvästi yli 40. Saman riman eri päiden välillä oli helposti liki 15 paunan ero.

Osan 30-35 paunaisista kevensin 25 paunaisiksi. Ei tarvitse kuin pari kolme lastua siiklihöylällä ja hetki pyöritystä porakoneen ja hiekkapaperin kanssa ja se on siinä. Nyt ei vaan jaksa enää sulittaa, kun on hiekkaa silmissä.

Ja jousen paunojen mittaamisesta henkilövaakalla: ./viewtopic.php?t=316
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MinäVaan



Liittynyt: 24 Huh 2010
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 22.05.2010 00:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itse testimielessä hioin yhtä nuolta ohuemmaksi porakoneen avulla, tarkkuus vain huononi.
Jousi paukahti kanssa tänään poikki, joten tulee hetkeksi paussi ampumiseen ennekuin saan uutta tehtyä.
Evil or Very Mad
Ainakin oppinut paljon ja seuraava syntyy varmaan helpommin ja paremmin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com