Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
M.Reinikainen Site Admin
Liittynyt: 16 Hel 2008 Viestejä: 1591 Paikkakunta: Reso
|
Lähetetty: 12.01.2015 10:02 Viestin aihe: Virepyörä. |
|
|
Että sellasen aloitin..
Turun linnan pyöreän tornin näyttelyssä oleva jalkajuosen virepyörä on ollut jo liian pitkään mieltäni painanut aihe jonka otin nyt omasta mielenkiiinostani työn alle.
Tarkkoja mittäja minulla ei ole mutta paikan päälle kyllä pääsen koska tahansa ja sitten kun taas on aikaa niin voin myös ottaa oikeat tiedot arkistoistakin esille, mutta näin aluksi nenen vain näköhavaintojen perusteella.
Esillä on kaksi pyörää. Toinen haljennut kahtia. Molemmat ovat noin +/-30mm kooltaan ja siten erittäin pieniä tyypilliseen 45mm kokoon jota enimmäiksen tavataan.
Oma kappaleeni oli aihiona tois puolinen ja siten ei tyädellinen aihio. Työ alkaa käsin vannesahalla ja nauhahiomakoneellä pyöristetyllä kiekolla.
Työ jatkui käsityökaluilla kuten viiloilla ja kultasepän sahalla.
Description: |
|
Filesize: |
446.67 KB |
Viewed: |
2167 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
187.67 KB |
Viewed: |
2167 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
249.41 KB |
Viewed: |
2167 Time(s) |
|
_________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Takaisin alkuun |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
Liittynyt: 16 Hel 2008 Viestejä: 1591 Paikkakunta: Reso
|
Lähetetty: 12.01.2015 10:05 Viestin aihe: |
|
|
Kiekko on nyt kiilloitettu ja odottaa vielä teräs kiilaansa.
Vielä on muutama isompi sarven tynkä odottamassa, mutta ensin kokeillaan mitä tästä tulee.
Description: |
|
Filesize: |
183.04 KB |
Viewed: |
2164 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
171.85 KB |
Viewed: |
2164 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
374.96 KB |
Viewed: |
2164 Time(s) |
|
_________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 12.01.2015 21:55 Viestin aihe: |
|
|
Vaihtoehtoinen luonnonmateriaali, niille jotka eivät yritä replikoida tunnettua jousta:
Highland hornista saa vesipuhvelin sarvesta tehtyjä rullia.
36 - 40 x 50mm : £3.95 each
Kohdassa Archery. En tiedä kestävätkö virepyöränä.
Viimeinen muokkaaja, jkekoni pvm 14.01.2015 00:27, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 12.01.2015 22:01 Viestin aihe: |
|
|
Onko toi kohta sellainen, että siinä on vähemmän höttöä keskellä ja enemmän luuta?
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
Liittynyt: 16 Hel 2008 Viestejä: 1591 Paikkakunta: Reso
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 14.01.2015 00:26 Viestin aihe: |
|
|
En tarkoittanut mollata. Tarkoitukseni oli sanoa, että jos muut haluavat tehdä luonnonmateriaalirullan, joka ei ole vaneria niin tollainenkin on mahdollista.
Lähinnä oikeastaan kirjoittelin itselleni, kun olen kaksi tollaista ostanut vuosikausia sitten, enkä ole niistä mitään tehnyt.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
Liittynyt: 16 Hel 2008 Viestejä: 1591 Paikkakunta: Reso
|
Lähetetty: 14.01.2015 00:56 Viestin aihe: |
|
|
Juu ei se mitään.
En itsekkään tarkoittanut edellisellä mitään ärjytellä.
Jos on taitoa niin voihan sitä tällaisenkin namis kuukkelinkin tehdä jos osaa.
Materiaaleina toimii hirven luu, koivu ja ekki.
Description: |
|
Filesize: |
131.24 KB |
Viewed: |
1868 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
238.79 KB |
Viewed: |
1868 Time(s) |
|
_________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 14.01.2015 01:25 Viestin aihe: |
|
|
Tyhmä kysymys muuten:
Voisiko ton tehdä ilman akselia? vain pyöreä reikä. Tuntuisi ajatuksena yksikertaisemmalta. Siis yksikertaisemmalta periodilla, ei pylväsporan omistajalle.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 14.01.2015 03:24 Viestin aihe: |
|
|
Vahvimmat varsijouset tehtiin ilman akselia. Virepyörän pesänä oli pyöreä reikä, usein vielä luulla tai metallilla vahvistettu. Pyörän reiän läpi ja tukin alta meni vain jokunen kierros nyöriä, jonka tarkoitus oli estää pyörää pomppaamasta laukaisun yhteydessä pusikkoon.
Itseasiassa pelkän akselin varaan ei edes voi tehdä kovin vahvaa liipaisinkoneistoa. Akseli vääntyy herkästi, sivulevyt joutuvat lujille ja virepyörän halkeamisriski kasvaa. Parempi tehdä akselista niin väljä, että pyörä pääsee esteettä nojaamaan sekä pesäänsä että liipasinta vasten.
Description: |
|
Filesize: |
89.18 KB |
Viewed: |
1837 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
40.19 KB |
Viewed: |
1837 Time(s) |
|
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mangrove
Liittynyt: 01 Tam 2007 Viestejä: 646
|
Lähetetty: 18.01.2015 23:59 Viestin aihe: |
|
|
M.Reinikainen kirjoitti: |
Esillä on kaksi pyörää. Toinen haljennut kahtia. Molemmat ovat noin +/-30mm kooltaan ja siten erittäin pieniä tyypilliseen 45mm kokoon jota enimmäiksen tavataan.
|
Tämä "rahka" voi olla sama joka löydettiin Kuusiston linnan kaivauksissa. Sen halkaisija on mittapiirroksen mukaan 31 mm. Kansallismuseon asehuoneessa esillä olevan varsijousen rahka on halkaisijaltaan noin 3-3,5 cm. Kansallismuseon varsijousen varressa ei ole merkintöjä valmistusvuodesta, mutta luulen, että se on 1700-luvulta.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 19.01.2015 02:34 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos Mangrove!
Elikkä Paaterin ja Arkon ohjeet 45mm halkaisijasta taitavat olla liioiteltuja. Sen kokoiset hirvet ovatkin aika harvinaisia. Löytyisikö vielä lisää mittoja?
Kansallismuseon varsijousen raakanahkapunos sekä jänne näyttävät muuten hyvin kömpelöltä työltä verrattuna muuhun kokonaisuuteen, olisikohan näitä "entisöity" jo ennen museoon joutumistaan?
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mangrove
Liittynyt: 01 Tam 2007 Viestejä: 646
|
Lähetetty: 19.01.2015 06:40 Viestin aihe: |
|
|
Juri kirjoitti: |
Löytyisikö vielä lisää mittoja? |
./viewtopic.php?t=2150
Lainaus: | [Kemin historiallisen museon] Jousen lukkona on halkaisijaltaan 42 mm laajuinen ja 25 mm levyinen, rauta-akseliin kiinnitetty pyörä, jossa on jousen jännettä varten 11 mm syvyinen kolo, sen edessä syvennys nuolen tyveä varten ja vastapuolella rautainen liipasinkynnys. |
Juri kirjoitti: |
Kansallismuseon varsijousen raakanahkapunos sekä jänne näyttävät muuten hyvin kömpelöltä työltä verrattuna muuhun kokonaisuuteen, olisikohan näitä "entisöity" jo ennen museoon joutumistaan? |
Kansallismuseon asehuoneen oppaassa mainitaan, että varsi ja kaari ovat erillisistä jousista ja ne ovat naitettu yhteen vasta museossa. Samoin jänne on museolaisten käsialaa.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
T. Manner
Liittynyt: 30 Kes 2007 Viestejä: 949 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 19.01.2015 07:11 Viestin aihe: |
|
|
Tuossa Jurin alemmassa kuvassa esitetty järjestely on sikäli mielenkiintoinen, että virekynnykseen kohdistuva voima on hyvin pieni, joka ei luultavasti ole luupyörälle ollenkaan huono asia.
_________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
Liittynyt: 16 Hel 2008 Viestejä: 1591 Paikkakunta: Reso
|
Lähetetty: 19.01.2015 08:01 Viestin aihe: |
|
|
T.Manner: Harvemmin olivat pelkästään luuta.
Näissä Pyörissä on yleisesti liimattu teräksinen nasta läpi joka ottaa paineen itseensä.
Description: |
|
Filesize: |
38.36 KB |
Viewed: |
1580 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
305.73 KB |
Viewed: |
1580 Time(s) |
|
_________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T. Manner
Liittynyt: 30 Kes 2007 Viestejä: 949 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 19.01.2015 11:15 Viestin aihe: |
|
|
Tuossa järjestelyssä sitä on kai vähän pakko käyttää jos halua kynnyksen kestävän. Siinä lukitukseen kohdistuva voima on noin suurinpiirtein sama kuin jännevoima. Toisessa jäjestelyssä se on pieni murto-osa.
_________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lehtis
Liittynyt: 11 Huh 2005 Viestejä: 847 Paikkakunta: Riihimäki
|
Lähetetty: 20.01.2015 21:57 Viestin aihe: |
|
|
Mitenkäs tuossa jälkimmäisessä on liipaisin rakennettu? Ekassa versiossahan se on se pitkä häntä tukin alla, jota puristamalla virepyörä vapautuu.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
T. Manner
Liittynyt: 30 Kes 2007 Viestejä: 949 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 31.01.2015 09:35 Viestin aihe: |
|
|
Mitenkäs on varsijousitietäjät? Taitaa tuo Jurin esittämä 1. vaihtoehto olla yleisempi vaikka näin nopeasti katsoen 2. omaa paljon etuja.
_________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
Liittynyt: 16 Hel 2008 Viestejä: 1591 Paikkakunta: Reso
|
Lähetetty: 31.01.2015 10:31 Viestin aihe: |
|
|
Olen tässä yrittänyt etsiskellä tuolle kakkos liipaisin vaihtoehdolle esikuvia, mutta eipä oo vielä löytynyt.
_________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 31.01.2015 11:28 Viestin aihe: |
|
|
En minäkään. Kaikenlaisia toinen toistaan moniosaisempia ja -mutkaisempia härdellejä kyllä löytyy, mutta vasteen pää on aina samassa kohdassa. Näiden tarkoitus on ilmeisesti tehdä liipaisimesta kevyempi käyttää vahvoilla kaarilla.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
Liittynyt: 16 Hel 2008 Viestejä: 1591 Paikkakunta: Reso
|
Lähetetty: 31.01.2015 21:39 Viestin aihe: |
|
|
Oliskohan kyseessä jokin sortin Ballista??
_________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Takaisin alkuun |
|
|
T. Manner
Liittynyt: 30 Kes 2007 Viestejä: 949 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 01.02.2015 04:22 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Näiden tarkoitus on ilmeisesti tehdä liipaisimesta kevyempi käyttää vahvoilla kaarilla. |
Ilmeisesti joskin täytyy muistaa, että tässä aina vaihdetaan matkaa voimaan ja päinvastoin, joten varsin vähän siinä on tehtävissä.
_________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 01.02.2015 05:26 Viestin aihe: |
|
|
Varmaan olisi hyvä jos vähän hintelämpikin sotamies jaksaa puristaa liipaisinta.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkekoni
Liittynyt: 01 Tam 2005 Viestejä: 2834 Paikkakunta: Espoo
|
Lähetetty: 24.02.2015 22:30 Viestin aihe: |
|
|
T. Manner kirjoitti: | Tuossa Jurin alemmassa kuvassa esitetty järjestely on sikäli mielenkiintoinen, että virekynnykseen kohdistuva voima on hyvin pieni, joka ei luultavasti ole luupyörälle ollenkaan huono asia. |
... mutta liimasinta väännetään vinoon, mikä mielestäni heikentää tarkkuutta enemmän, kuin suurempi voima ylös/alas.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 15.03.2015 03:33 Viestin aihe: |
|
|
Ennenvanhaan virepyörien kynnet muotoiltiin eri tavalla kuin nykyisin. Mistähän tämä johtuu?
Description: |
|
Filesize: |
27.99 KB |
Viewed: |
708 Time(s) |
|
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
Liittynyt: 16 Hel 2008 Viestejä: 1591 Paikkakunta: Reso
|
Lähetetty: 15.03.2015 12:23 Viestin aihe: |
|
|
Vertaa vanhojen jänteiden paksuutta nyky kuituihin nähden niin ymmärrät eron
_________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juri
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 3319 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 16.03.2015 02:08 Viestin aihe: |
|
|
No niinpäs tietenkin!
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|