Jousi Foorumin päävalikko Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mäntynuolet

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 06.09.2006 15:15    Viestin aihe: mäntynuolet Vastaa lainaamalla viestiä

minulla on tuollainen katajasta väsätty jousi, pituus sellaiset 155cm, ja paunoja taitaa olla sellaiset 50. 28" veto, ja kysymys kuuluukin, että miten paksuja nuolia tuosta männystä "pitää" tehdä. Minulla on nyt tuollaisia 80sentin pituisia suorasyisiä mäntyaihioita 11mm x 11mm.

Kiitoksia jo etukäteen.

Olen kuvitellut että tuolla ei kauheasti olisi merkitystä, kunhan ei kauheasti mene yli eikä alle sentin tuon männyn kanssa?
Takaisin alkuun
Matti



Liittynyt: 10 Lok 2004
Viestejä: 538
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 06.09.2006 15:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se tikun jäykkyys on se mikä on oleellista. Oma huomio on että ennemmin liian jäykkä tikku kuin löysä. Jos sinulla on käsissä tavallista nopeasti kasvanutta mäntyä sen jäykkyys voi olla ihan sopivakin noin paksuna 50 paunaiselle pyssylle, riippuu tiheydestä. Silti 11mm kuulostaa aika hemmetin paksulta. Mulla on 10mm koivuaihioita jotka tuntuu hirveiltä jytkyiltä 9mm verrattuna.

Kun tehdään nuolia tikuista joita ei ole mitattu pitää vaan kokeilla miten ne pelittää (tai mitata). Tällaista vois kokeilla:

- lainaat kaverilta tai ostat jousiammuntakaupasta pari 29" 50# spinetettyä nuolta verrokeiksi. pitäisi lentää aika hyvin.
- pistä kolme omaa mäntynuolta 29" pituuteen.
- ohenna niitä 10,9 ja 8 millisiksi
- ammu ne ja zekkaat onko niistä joku joka ei vipata ja vispaa sivusuunnassa ja lentääkö samalla tavalla kuin mitattu/ostettu nuoli.
- säädät sulkien kokoa tai suosiolla isot sulat kiinni.

Ääh, tästä voisi kirjoittaa paljon lisää...

Nuolten teko pyssyyn sopivaksi on aika säätämistä. Mun parhaiten lentävät nuolet on 8mm koivurimaa Puukeskuksesta, 23grammaa paino keskimäärin ja pitkät sulat. Saitiltani löytyy kuvia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Vieras






LähetäLähetetty: 06.09.2006 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täh? 23 g eli 350 greiniä?? Tuohan on lasten nuolten paino! Minkä jäykkyisistä jousista tuollainen tikku lentää hyvin? Lähtee ainakin lujaa, mutta tositoimiin kelvoton?
Takaisin alkuun
Väiski 480
Vieras





LähetäLähetetty: 07.09.2006 06:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on mun nuolet väännetty 11/32 valmiista seetriaihioista, eli n. 9mm. Spine 50-55#. Vetopituuteen nähden 1.5" ylimäärästä pituutta. 100 greiniset kärjet ja 4.5" sulat isolla kierteellä. Hyvin on toiminu 50 # pyssyissä, paino on mitattu 29 grammaan. 50# pyssyllä voi ampua 30 m melko suoralla kaarella, ei tarvitse tähtäillä pilviin..

Ei sen nuolen tarvii olla mikään keihäs, ellet aio metsästää. Mutta mitä olen kuullut ni riittää toi äsken mainittu nuolimalli, leikkurikärkisenä, metsästykseenkin. Jousi vois kyl olla raskaampi ku 50#...

V.
Takaisin alkuun
Simo Hankaniemi



Liittynyt: 08 Hei 2004
Viestejä: 4937
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.09.2006 17:04    Viestin aihe: raskaus Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Täh? 23 g eli 350 greiniä?? Tuohan on lasten nuolten paino! Minkä jäykkyisistä jousista tuollainen tikku lentää hyvin? Lähtee ainakin lujaa, mutta tositoimiin kelvoton?


Olen testannut 22 gramman lyhyttä vesasta tehtyä leikkurinuolta valkohäntäpeuran ruhoon ja hyvin meni läpi sulkiin saakka, vaikka kärkikään ei ollut parhaassa terässä. Jousi oli 55-paunainen 122 cm marjakuusijousi. Tuolla jousella ja nuolella pystyisi tappamaan minkä tahansa Suomen kamaralla tallustelevan nisäkkään, nyt kun Vanni-norsu on vaihtanut valtakuntaa. Jos vain osaa ja uskaltaa ampua tarpeeksi läheltä (n. 15 m).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Jousi Foorumin päävalikko -> Nuolet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
You can attach files in this forum
You can download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com